Amikor az ember meghallja az „opera” szót, sokaknak azonnal nagyszabású tragédiák, szívszorító áriák és drámai halálesetek jutnak eszébe. Pedig ez csak a történet egyik oldala! Az opera ugyanis tele van humorral, ravasz intrikákkal és felejthetetlen, garantáltan nevetést fakasztó karakterekkel. Az opera buffa, a komikus opera műfaja épp azért jött létre, hogy a közönséget szórakoztassa, megnevettesse és elrepítse egy könnyedebb, mégis mély emberi igazságokat rejtő világba. Készen állsz egy humoros utazásra a nagyszínpadok kulisszái mögé? Akkor tarts velünk, és ismerd meg azokat a legviccesebb opera karaktereket, akik garantáltan le fogják mosni az arcodról a dráma nyomait, és a mosolyt csalják az ajkadra!
Az Intrika Mestere: Figaro – A sevillai borbély és Figaro házassága
Kezdjük talán a leghíresebb és legravaszabb opera figurával, a minden hájjal megkent Figaro-val. Ez a borbély nem csupán szakmája mestere, de a cselszövések, a félrevezetés és a szerelmi ügyek zseniális irányítója is. Rossini A sevillai borbély című operájában ő az, aki ügyesen manipulálja a körülötte lévőket, hogy Almaviva gróf elnyerhesse Rosina kezét Dr. Bartolo orra elől. Figaro a szó legnemesebb értelmében „factotum”, azaz mindenre képes, mindent elintéző ember, akinek ikonikus belépője, a „Largo al factotum” ária azonnal bemutatja pörgős, magabiztos és önmagával elégedett személyiségét. A gyors tempójú zene, a szellemes szöveg és Figaro megállíthatatlan lendülete garantáltan mosolyt csal az arcunkra, ahogy halljuk: „Figaro ide, Figaro oda, Figaro fel, Figaro le!”
De Figaro története itt nem ér véget! Mozart Figaro házassága című operájában már ő maga készül az esküvőre Suzannával, ám ezúttal Almaviva gróf szeszélyeivel kell megküzdenie. Itt már nem csupán mások szerelmi életét, hanem saját boldogságát is védenie kell a nemesi önkény ellen. A helyzetkomikum, a félreértések, a jelmezek és a váratlan fordulatok itt is a tetőfokára hágják a feszültséget és a nevetést. Figaro karaktere az emberi találékonyság, a szellemesség és a kitartás szimbóluma, aki mindig talál megoldást, még a legreménytelenebb helyzetekben is.
A Pompásan Botor: Dr. Bartolo – A sevillai borbély és Figaro házassága
Ha már Figaróról beszélünk, nem hagyhatjuk ki az állandó ellenfelét, a pöffeszkedő, öreg, mégis hihetetlenül komikus Dr. Bartolo-t. A sevillai borbély-ban ő Rosina gyámja, akit feleségül akar venni, hogy megkaparintsa a vagyonát. Bartolo a komikus opera klasszikus öregembertípusa: nagyképű, pedáns, ám rendkívül ostoba és könnyen rászedhető. Minden próbálkozása, hogy Figarót és Almavivát kijátssza, kínosan kudarcba fullad, ami a közönség számára igazi csemege. Legyen szó akár arról, hogy Almaviva különböző álcákban – iszákos katona, énektanár – próbálja bejutni a házba, Bartolo mindig a legrosszabbkor bukik le, vagy éppen őt bolondítják meg. Frusztrációja és tehetetlen dührohamai különösen viccesek, főleg a gyors, pattogós recitativókban.
Mozart Figaro házasságá-ban Bartolo karakterének komikuma árnyaltabbá válik. Bár továbbra is önző és kicsinyes, de itt már egykori szolgálójával, Marcellinával való viszonya is előtérbe kerül, sőt, kiderül, hogy ő Figaro édesapja! Ez a váratlan fordulat csak fokozza a helyzetkomikumot, és a karakterek közötti bonyolult kapcsolatokat még viccesebbé teszi. Bartolo emlékeztet minket arra, hogy a hataloméhes és önző emberek sem feltétlenül járnak jobban, sőt, gyakran ők válnak a legnagyobb nevetség tárgyává.
A Szeretnivaló Madarász: Papageno – A varázsfuvola
Ki ne szeretné Papageno-t, a madarászt Mozart A varázsfuvola című Singspiel-jéből? Ő az opera emberi, szívélyes, néha kissé gyáva, de abszolút szerethető komikus figurája. Papageno nem nagy hős, nincsenek filozófiai mélységei, céljai egyszerűek: enni, inni és egy Papagena nevű lányt találni, akivel boldogan élhet. Ez a földhözragadtság és a kalandoktól való idegenkedése adja karakterének fő humorforrását. A varázsfuvola misztikus, komoly témái (felvilágosodás, próbatételek) közepette Papageno hozza el a könnyed, emberi humort.
Az ő dalai, mint például a „Der Vogelfänger bin ich ja”, tele vannak egyszerű bájjal és humorral. Gyakran beszél a közönséghez, ami megtöri a negyedik falat, és még közvetlenebbé teszi a kapcsolatot vele. Papageno a próbatételek során is inkább a könnyebb utat választaná, folyton jajgat, fél, és a szomjúság vagy éhség jobban gyötri, mint a morális dilemmák. Amikor végre megtalálja Papagenáját, boldogsága és kettejük aranyos, pattogós duettje („Pa-pa-pa-Papageno! Pa-pa-pa-Papagena!”) garantáltan mosolyt csal az arcunkra és feloldja a darab addigi feszültségeit. Papageno az a figura, akivel könnyen azonosulunk, hiszen ki ne szeretne enni, inni és szerelmes lenni, anélkül, hogy bonyolult kihívásoknak kellene megfelelnie?
Az Impotens Türannus: Osmin – Szöktetés a szerájból
Maradva Mozartnál, ismerjük meg Osmint, a komikus gonosztevőt Szöktetés a szerájból című operájából. Osmin Belmonte szerájának felügyelője, egy duzzogó, lobbanékony, kegyetlennek szánt, de valójában hihetetlenül botor figura. Az ő komikuma abból fakad, hogy minden fenyegetése ellenére folyamatosan kijátsszák, rászedik, és végül ő maga válik a nevetség tárgyává. Az ő áriája, a „Ha, wie will ich triumphieren”, tele van bosszúvágyó tervekkel, de még ebben a fenyegető dalban is érezhető az a túlzott, karikatúraszerű düh, ami inkább vicces, mint félelmetes.
Osmin gyakran berúg, ami még inkább kiemeli sebezhetőségét és ostobaságát. Bár állandóan őrködik a hárem hölgyei felett, különösen Konstanza és Blondé felett, nem képes meggátolni a szökési kísérleteket. A Blonde-nal való folyamatos csetepatéi, ahol a temperamentumos angol lány rendre felülmúlja őt szellemességben és ravaszságban, a darab egyik legszórakoztatóbb elemei. Osmin a komikus ellenfél archetípusa: fenyegető pózokkal, de gyenge kivitelezéssel, aki végül nem más, mint egy vicces akadály a szerelmesek útjában. Az ő karaktere megmutatja, hogy a vicces opera nem fél attól, hogy kifigurázza a hatalmat és az elnyomást, és komikusan ábrázolja azok impotenciáját.
A Sarlatán Doktror: Dulcamara – Szerelmi bájital
Donizetti Szerelmi bájital című operájának egyik legfényesebb csillaga a nagyszájú, gátlástalan, de ellenállhatatlanul vicces sarlatán, Dulcamara doktor. Belépője a színen – egy hatalmas hintóval, amelyről hatalmas hangon hirdeti csodaszereit – önmagában egy komikus mestermű. Az ő híres áriája, az „Udite, udite, o rustici!”, egy igazi pattogós, gyors szövegelésű mestermunka, amelyben eladja „szerelmi bájitalát” (ami valójában olcsó bor). A doktor karizmatikus szélhámossága, a túlzott reklámhadjárata és a naiv falusiak hiszékenységének kihasználása garantáltan nevetésre ingerel.
Dulcamara az, aki Nemorino, a félénk parasztfiú reményeit táplálja, amikor eladja neki a bájitalt, amivel elnyerheti Adina szerelmét. A doktor hitetlenkedve figyeli, ahogy az „elixír” a véletlennek köszönhetően valóban hatni kezd, és Nemorino végül elnyeri a lány szívét. Dulcamara azonban ezt a saját zsenialitásának tulajdonítja, és elégedetten vonul el. Karakterének komikuma abból fakad, hogy ő maga is elhiszi a saját hazugságait, vagy legalábbis olyan meggyőzően adja elő őket, hogy az ember nem tud rá haragudni. Ő a megtestesült, humoros opera karakter, aki a naivitást és a reményt kihasználva, mégis ártatlanul szórakoztatja a közönséget.
Az Elbolondított Agglegény: Don Pasquale – Don Pasquale
Donizetti másik remekműve, a Don Pasquale, egy igazi vígopera gyöngyszem, amelynek címszereplője, Don Pasquale is felejthetetlen. Ő egy idősödő, gazdag, ám zsugori agglegény, aki elhatározza, hogy feleségül vesz egy fiatal lányt, hogy bosszút álljon unokaöccsén, Ernestón, aki nem hajlandó a választottjával házasodni. Pasquale a tipikus opera buffa figura: hiszékeny, nagyképű, és teljesen alkalmatlan a házasságra, pláne egy fiatal nővel.
A humor abban rejlik, hogy Pasqualét az unokaöccse és Malatesta doktor egy szellemes tervvel bolondítják meg. Norina, Ernesto szerelme, a doktor „húgának” adja ki magát, és látszólag szerény, visszahúzódó leányzónak mutatkozik be. Miután azonban Pasquale feleségül „veszi” (egy hamis esküvő keretében), Norina igazi énje előtör: elképesztően pazarlóvá, szeszélyessé és zsémbes asszonnyá válik, aki teljesen az ujjai köré csavarja az öregembert. A komikum csúcspontja az, amikor Norina pofon vágja Pasqualét, aki ekkor döbben rá, hogy élete egy rémálommá változott. Don Pasquale a komikus opera egyik leginkább sajnálatra méltó, mégis vicces áldozata, aki a végén bölcsebbé válik, és elfogadja, hogy a szerelemhez és a boldogsághoz nem kényszeríteni, hanem megérteni kell a másikat.
A Fenomenális Nagyothalló: Sir John Falstaff – Falstaff
Végezetül, de semmiképpen sem utolsósorban, említsük meg Verdi utolsó operájának, a Falstaff-nak címszereplőjét, a hatalmas termetű, hiú, öreg élvhajhászt, Sir John Falstaff-ot. Shakespeare vígjátékai nyomán íródott ez a remekmű, és Falstaff a humoros opera karakterek alfája és omegája. Falstaff hisz a saját ellenállhatatlan sármjában és szellemességében, még akkor is, ha valójában egy kiégett, kissé szánalmas figura. Két férjes asszonyt is megpróbál elcsábítani, abban a hitben, hogy ellenállhatatlan, ám a nők azonnal rájönnek a szándékára, és egy zseniális tervet eszelnek ki, hogy leckét adjanak neki.
Falstaff megaláztatásai sorozata hihetetlenül vicces: először egy mosókosárba rejtve dobják a folyóba, majd női ruhában próbál menekülni, végül pedig a Windsori erdőben, éjfélkor tündérekké és koboldokká öltözött falusiak ijesztgetik és csúfolják meg. Mégis, Falstaff minden egyes bukása után feltámad hamvaiból, és kijelenti, hogy a világ egy nagy vicc, és ő maga a vicc főszereplője. Az ő filozófiája, „Tutto nel mondo è burla” (Minden a világon tréfa), a darab humorának esszenciája. Verdi zenéje zseniálisan festi alá a helyzetkomikumot, a karakterek pattogós duettjeit és a kórus kacagását. Falstaff a legviccesebb opera karakterek között is kiemelkedik, mert ő a megtestesült emberi hiúság és makacsság, amelyet nem lehet letörni, csak megnevetni.
Miért nevetünk rajtuk? Az opera humora
Mi teszi ezeket a karaktereket annyira viccessé, és miért működik az opera humora generációk óta? A válasz többrétű:
- Univerzális emberi gyengeségek: A hiúság, a mohóság, a hiszékenység, a naivitás, a féltékenység – ezek olyan emberi tulajdonságok, amelyek minden korban és kultúrában felismerhetők. Az opera karikatúraszerűen, mégis szerethetően mutatja be ezeket a gyengeségeket.
- Helyzetkomikum és félreértések: A legtöbb vígopera cselekménye a félreértésekre, az álcákra és a váratlan fordulatokra épül, amelyek garantálják a nevetést.
- Zenei humor: A zeneszerzők a zenével is tudnak humorizálni. Gyors tempók (pattogós áriák, „patter songs”), váratlan hangzásbeli fordulatok, a hangszerelés komikus felhasználása mind hozzájárul a humorhoz. Gondoljunk csak Dulcamara gyors szövegelésére vagy Falstaff dührohamaira.
- Szociális szatíra: Gyakran a humor mélyebb üzenetet is hordoz, társadalmi kritikát fogalmaz meg a hatalomról, az osztálykülönbségekről vagy az emberi ostobaságról.
Konklúzió: Fedezze fel az opera humorát!
Reméljük, ez a kis utazás a legviccesebb opera karakterek világában meggyőzött arról, hogy az opera nem csupán dráma és komolyság, hanem tele van élettel, nevetéssel és szórakoztató pillanatokkal. Ezek a figurák – Figaró, Papageno, Falstaff és társaik – nem csupán zenetörténeti jelentőséggel bírnak, de generációk óta képesek megnevettetni a közönséget, és emlékeztetnek minket arra, hogy az emberi lét komikus oldalai is megérdemlik a figyelmet és a művészi feldolgozást.
Ne habozzon hát, fedezze fel a komikus opera lenyűgöző világát, és garantáltan élményekkel gazdagabban, mosollyal az arcán távozik majd! Keressen rá egy előadásra, vagy hallgassa meg a kiemelt áriákat – ígérjük, nem fogja megbánni, és új perspektívát kap az opera műfajáról. A nevetés gyógyír, és az opera ezt a gyógyírt is képes megadni!
Leave a Reply