Elkerülhető a bírság? A legfontosabb drón törvények

A drónok rohamosan hódítanak teret a modern technológia világában. Legyen szó hobbi célú videózásról, lélegzetelállító fotók készítéséről, mezőgazdasági felmérésről, vagy akár csomagküldő szolgáltatásról, ezek a pilóta nélküli légi járművek (UAV) egyre inkább mindennapi életünk részévé válnak. Azonban a szabadság és a lehetőségek mellett komoly felelősség is jár, hiszen a drónok nem játékszerek, hanem légijárművek, amelyekre szigorú szabályok vonatkoznak. A tájékozatlanság súlyos következményekkel járhat: akár több százezer forintos bírság is kiszabható. Cikkünk célja, hogy átfogóan bemutassa a legfontosabb drón törvényeket és szabályokat Magyarországon, segítve ezzel a biztonságos és legális repülést, valamint a kellemetlen szankciók elkerülését.

Miért fontosak a drón törvények?

Sokan gondolják, hogy egy kis méretű, „játékkategóriás” drónnal nyugodtan repkedhetnek bárhol. Ez azonban tévedés. A drón szabályozás alapvető célja a légtér biztonsága, a földi személyek és vagyon védelme, valamint az adatvédelem és a magánszféra garantálása. Egy rosszul, vagy szabálytalanul használt drón komoly balesetet okozhat, zavarhatja a repülőgépek forgalmát, vagy éppen megsértheti mások személyiségi jogait. A szabályok ismerete és betartása nem csupán jogi kötelezettség, hanem felelős magatartás is.

Az alapok: EU-s szabályozás – A kezdetek

Az Európai Unióban a drón szabályozás jelentős változáson esett át 2020 végén, amikor az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) által kidolgozott egységes keretrendszer, az (EU) 2019/947 és az (EU) 2019/945 rendeletek hatályba léptek. Ez a szabályozás harmonizálja a tagállamok drónokra vonatkozó előírásait, és egységes keretet biztosít a biztonságos működéshez. Fontos kiemelni, hogy az EU-s rendeletek közvetlenül alkalmazandók, kiegészítve a nemzeti szabályozással (például a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény és annak végrehajtási rendeletei, mint a 4/2021. (II. 5.) ITM rendelet).

Drón kategóriák – Melyikbe tartozol?

Az EU-s szabályozás három fő kategóriába sorolja a drónműveleteket a kockázat mértéke alapján:

  1. Nyílt kategória (Open category): Alacsony kockázatú műveletek. Nem igényelnek előzetes engedélyt a légügyi hatóságtól, de szigorú korlátozások vonatkoznak rájuk. Ide tartozik a legtöbb hobbi és alacsony kockázatú szakmai felhasználás.
  2. Speciális kategória (Specific category): Közepes kockázatú műveletek. Ezek már előzetes engedélyhez vagy nyilatkozathoz kötöttek (pl. STS – Standard Scenarios, SORA – Specific Operations Risk Assessment alapján). Ide sorolhatók a bonyolultabb, de még nem „légitársasági” szintű feladatok.
  3. Engedélyköteles kategória (Certified category): Magas kockázatú műveletek. Ezekre a pilótával ellátott légi járművekéhez hasonló szabályok vonatkoznak, extrém kockázatú feladatok (pl. személyszállítás) esetén. Ez a kategória a legtöbb drónhasználót nem érinti.

Nézzük meg részletesebben a leggyakoribb, nyílt kategóriát, amely további alosztályokra oszlik:

  • A1 alosztály:
    • Drón súlya: Maximum 250 gramm (C0 osztályú) vagy 900 gramm (C1 osztályú).
    • Repülés: Fölé repülhet uninvolved persons (nem érintett személyek, akik nem vesznek részt a dróntevékenységben és nem tudnak róla előre) fölé, de tömeg (assembly of people) fölé nem.
    • Kötelezettségek: Olvasd el a használati útmutatót, végezd el az online A1/A3 alapképzést és vizsgát (ingyenes).
  • A2 alosztály:
    • Drón súlya: Maximum 4 kg (C2 osztályú).
    • Repülés: Nem repülhet nem érintett személyek fölé, és legalább 30 méter, „alacsony sebességű” módban (slow mode) legalább 5 méter távolságot kell tartania tőlük.
    • Kötelezettségek: Végezd el az online A1/A3 alapképzést és vizsgát, majd az A2 kiegészítő képzést és vizsgát (fizetős, felügyelt vizsga).
  • A3 alosztály:
    • Drón súlya: Maximum 25 kg (C3 vagy C4 osztályú, vagy „legacy” drónok).
    • Repülés: Távol kell maradnia a nem érintett személyektől és lakott területektől. Legalább 150 méter távolságra a lakóövezetektől, kereskedelmi, ipari vagy szabadidős területektől.
    • Kötelezettségek: Végezd el az online A1/A3 alapképzést és vizsgát.

Fontos tudnivaló a drónok CE jelöléséről és osztályba sorolásáról: Az EU-s szabályozás bevezeti a C0-tól C4-ig terjedő osztályozást a drónokra, ami a gyártók felelőssége. Ezek a CE jelölés mellett feltüntetik a drón kategóriáját. Ha a drónod 2024. január 1. előtt került forgalomba és nincs ilyen osztályjelzése (ezek az ún. „legacy” drónok), akkor súlyától függően az alábbi kategóriákban repülhetsz vele a nyílt kategóriában:

  • 250 gramm alatt: A1 alosztályban repülhető, de nem repülhet nem érintett személyek gyülekezete fölé.
  • 250 gramm és 25 kg között: A3 alosztályban repülhető, azaz távol kell maradni a lakott területektől és nem érintett személyektől.

A kötelező regisztráció – Kire vonatkozik?

Az egyik legfontosabb, és sokak által elhanyagolt kötelezettség a drón regisztráció. Magyarországon a drón üzemeltetői regisztráció az alábbi esetekben kötelező:

  • Ha a drón súlya meghaladja a 250 grammot, VAGY
  • Ha a drón kamerával vagy más adatgyűjtő érzékelővel van felszerelve (súlytól függetlenül), KIVÉVE ha az kifejezetten játék drón, és megfelel a 2009/48/EK irányelvnek (játék biztonsági előírások).

A regisztrációt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), korábbi nevén Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) hatósági portálján kell elvégezni. A sikeres regisztrációt követően kapsz egy egyedi üzemeltetői azonosító számot (pl. HUNxxxxxxxxxxxx), amelyet kötelezően fel kell tüntetni a drónon(kon) olvasható módon. Ez az azonosító szám nem a drónhoz, hanem az üzemeltetőhöz (a drónt használó természetes vagy jogi személyhez) kötődik, tehát ha több drónod van, mindegyiken ugyanazt a számot kell feltüntetned.

Képzések és vizsgák – Mire van szükségem?

A drónok biztonságos üzemeltetéséhez megfelelő tudás is szükséges. Az EU-s szabályozás két szintű képzést és vizsgát ír elő a nyílt kategóriában:

  • A1/A3 alapképzés és online vizsga: Ez minden üzemeltető számára kötelező, aki a nyílt kategóriában repül (>250g vagy kamerás drónnal). A képzés ingyenesen elérhető az ÉKM honlapján, és az online vizsga sikeres teljesítésével szerezhető meg a „bizonyítvány”.
  • A2 kiegészítő képzés és vizsga: Ha A2 alosztályú drónnal szeretnél repülni (C2 osztályú, max 4 kg), akkor ezen felül el kell végezned egy önálló felkészülést igénylő kiegészítő tanfolyamot, és sikeresen le kell tenned egy felügyelt, elméleti vizsgát. Ez a vizsga díjköteles.

Fontos hangsúlyozni, hogy ezek nem „drónpilóta jogosítványok” a klasszikus értelemben, hanem „kompetencia tanúsítványok”, amelyek igazolják, hogy az üzemeltető rendelkezik a biztonságos és szabályszerű repüléshez szükséges alapvető ismeretekkel.

Biztosítás – A felelősség

A drón biztosítás kérdése gyakran felmerül. Magyarországon a kötelező felelősségbiztosítás az alábbi esetekben írja elő a jogszabály:

  • Ha a drón súlya meghaladja a 20 kilogrammot, VAGY
  • Ha a drónt kereskedelmi, gazdasági célra használják (pl. légifotózás, felmérés, szállítás stb.).

Habár kisebb, hobbi drónok esetén nem mindig kötelező, erősen ajánlott felelősségbiztosítást kötni minden drónra. Egy esetleges baleset (legyen az személyi sérülés vagy anyagi kár) rendkívül magas költségekkel járhat, és a biztosítás hiányában mindez a drón üzemeltetőjét terheli. Gondoljunk csak bele, egy lezuhanó drón mekkora kárt okozhat egy autón, egy épületen, vagy akár egy emberben!

Repülési területek és korlátozások – A drón térkép

Talán ez az egyik legbonyolultabb, mégis legfontosabb területe a drón szabályoknak. Nem repülhetsz csak úgy bárhol! A légtér tele van korlátozásokkal és tiltott zónákkal, az ún. geozónákkal.

Magyarországon a pilóta nélküli légijárművek üzembentartói és távpilótái számára kötelező a DRONE INFO mobilapplikáció használata, ami valós időben mutatja az aktuális légtérkorlátozásokat. Ezt az alkalmazást minden repülés előtt ellenőrizni kell!

Általános korlátozások és tiltott zónák:

  • Repülőterek és azok környéke: A repülőterek (nemzetközi, regionális, füves) körüli légtér szigorúan korlátozott a repülésbiztonság miatt.
  • Katonai objektumok: Katonai bázisok, lőterek, gyakorlóterek fölé repülni szigorúan tilos.
  • Kritikus infrastruktúra: Erőművek, gátak, hidak, börtönök, rendőrségi épületek, kormányzati és stratégiai fontosságú létesítmények.
  • Nemzeti parkok és védett területek: Bizonyos természetvédelmi területeken a drónhasználat korlátozott vagy tiltott lehet a vadvilág zavarásának elkerülése érdekében. Itt gyakran az adott nemzeti park igazgatóságától kell engedélyt kérni.
  • Magánterület feletti repülés: Noha a légtér elvileg mindenkié, a drónnal történő repülés során mindig tiszteletben kell tartani a magánszférát. Bár nem tilos magánterület fölé repülni, ha az ott tartózkodó személyek személyiségi jogait sérted (pl. felveszed őket, betekintést nyersz az életükbe), az már jogsértő.
  • Városok és lakott területek: A nyílt kategória A3 alosztályában tilos lakott terület felett repülni. Az A1 és A2 kategória bizonyos feltételekkel engedi a városi repülést, de mindig be kell tartani a távolsági korlátokat és a tömegtől való távolságot.
  • Események, tömegrendezvények: Koncertek, sportesemények, felvonulások fölé, vagy azok közvetlen közelébe repülni szigorúan tilos. Ez a tömeg biztonságát veszélyezteti.
  • Ideiglenes légtérkorlátozások: Az adott napra, időszakra, eseményre (pl. légi bemutató, tűzoltási munkálatok) vonatkozó, notam (Notice to Airmen) által közzétett korlátozások. Ezeket is a DRONE INFO alkalmazás mutatja.

Minden repülés előtt kötelező ellenőrizni a DRONE INFO applikációt, és a tervezett repülési magasságot és útvonalat figyelembe véve betartani az ott jelzett korlátozásokat. Szükség esetén (pl. speciális kategória esetén) a légügyi hatóságtól kell engedélyt kérni a légtérhasználatra.

Adatvédelem és magánszféra – Ne légy kém!

A drónok kamerái rendkívül érzékenyek, és könnyen rögzíthetnek olyan adatokat, amelyek beavatkoznak mások magánszférájába. A GDPR (Általános Adatvédelmi Rendelet) és a hazai adatvédelmi jogszabályok egyértelműen kimondják, hogy személyes adatot (pl. beazonosítható személyek arca, háza, kertje) csak az érintett hozzájárulásával lehet rögzíteni és feldolgozni. Ne repülj mások ablaka elé, ne rögzítsd a szomszédod kertjét, és különösen ne tegyél fel olyan felvételeket az internetre, amelyeken felismerhető személyek láthatók az ő engedélyük nélkül! A magánszféra megsértése nem csupán jogi, hanem etikai kérdés is, és komoly bírság (akár adatvédelmi bírság) vonattal maga után.

Mit tegyek, ha speciális kategóriába esek?

Ha a tervezett drónművelet nem illeszthető be a nyílt kategória korlátaiba (pl. túl nagy a drón, túl közel kell repülni emberekhez, vagy a pilóta elveszíti a drónt a látómezejéből – BVLOS), akkor a speciális kategóriába tartozol. Ebben az esetben a légügyi hatóságtól (ÉKM KAAH) kell operatív engedélyt kérni. Ez egy összetettebb folyamat, amely magában foglalja a kockázatértékelést (SORA – Specific Operations Risk Assessment) vagy standard forgatókönyvek (STS-01, STS-02) alkalmazását. Szakértő segítség igénybevétele javasolt ezen a területen.

A bírság elkerülése – Gyakorlati tanácsok

A legfontosabb, amit tehetsz a bírság elkerülése érdekében, az a tudatosság és a felelősségteljes magatartás:

  1. Ismerd a szabályokat! Ne csak a drónod használati útmutatóját, hanem a vonatkozó drón törvényeket és rendeleteket is olvasd el és értsd meg!
  2. Regisztrálj! Ha kötelező, ne halogasd az üzemeltetői regisztrációt az ÉKM (korábbi ITM/NKH) felületén, és tüntesd fel a kapott azonosítót a drónodon!
  3. Képezd magad! Végezd el az előírt A1/A3, és ha szükséges, az A2 képzést és vizsgát!
  4. Használd a drón térképet! Minden repülés előtt ellenőrizd a DRONE INFO mobilapplikációt, hogy hol repülhetsz és hol nem!
  5. Tarts távolságot! Mindig tartsd be a személyektől, épületektől és az adott kategóriádra vonatkozó egyéb korlátozásoktól való távolságot!
  6. Légy felelős! Gondolj arra, hogy a drónod egy légijármű. Baleset esetén te vagy a felelős.
  7. Biztosítás! Ha kötelező, köss biztosítást, de ha nem is, fontold meg, hogy megvédd magad a váratlan költségektől.
  8. Ne hanyagold el az időjárást! Sose repülj erős szélben, esőben, vagy villámlás közelében. Az időjárás-előrejelzés mindig legyen a barátod!
  9. Mindig tartsd szemmel! A nyílt kategóriában tilos a drónt látótávolságon kívülre engedni. FPV szemüveg használatakor is legyen melletted egy spotter, aki figyeli a drónt és a környezetet.
  10. Akkumulátor töltöttség! Mindig indulj elegendő akkumulátor töltöttséggel, és tervezz úgy, hogy biztonságosan visszaérjen a drón.

Konklúzió

A drónokkal való repülés izgalmas és hasznos tevékenység, de csak akkor, ha felelősségteljesen és a szabályokat betartva tesszük. A drón törvények és a kapcsolódó előírások célja nem a szórakozás megakadályozása, hanem a biztonság és a rend fenntartása a légtérben. A regisztráció, a képzések, a légtérkorlátozások ismerete és a biztosítás megléte mind alapvető fontosságú ahhoz, hogy elkerüld a súlyos bírságokat és a baleseteket. Ne feledd: a tudatlanság nem mentesít a felelősség alól! Légy tájékozott, légy felelős, és élvezd a drónozást a szabályok betartásával!

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük