Floppylemezek irányítják az USA légterét? Az FAA évtizedes lemaradást pótolna

Megdöbbentő bejelentés hangzott el a napokban az amerikai kongresszus légiközlekedésért felelős albizottságának meghallgatásán. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vezetője egy régóta esedékes, nagyszabású modernizációs tervet vázolt fel. Ennek célja a hivatal több évtizedes, mára kritikusan elavult informatikai rendszerének teljes cseréje. A jelenlegi rendszer ugyanis még mindig olyan, a technikatörténeti múzeumokba illő eszközökre támaszkodik, mint a floppylemezek és a Windows 95 operációs rendszer. Ez a helyzet komoly biztonsági és hatékonysági kérdéseket vet fel.

A múlt technológiája a jelen légterében: Így működik ma az amerikai repülésirányítás

Bár nehéz elhinni a 21. században, az Egyesült Államok légterének biztonságáért felelős rendszer egyes elemei valóban a múltban ragadtak. Az FAA elismerte, hogy a komplex hálózat bizonyos pontjain még mindig hajlékonylemezeket használnak adatátvitelre. Valamint az 1995-ben megjelent Windows operációs rendszer fut. Emellett a légiirányítók munkáját a mai napig segítik olyan manuális módszerek, mint a papírcsíkok használata. Ezeken tartják nyilván, hogy melyik repülőgép hova szállhat le vagy honnan szállhat fel az egyes repülőtereken. Ez a helyzet jól mutatja, mekkora lemaradásban van az FAA az informatikai rendszer cseréjével.

Az FAA új modernizációs terve: Egy évtizedes lemaradás pótlása hatalmas költségek árán

A hivatal vezetője a törvényhozók előtt egy teljesen új légiforgalmi irányítási rendszer bevezetését helyezte kilátásba. Ennek költsége azonban rendkívül magas lesz. A közlekedési minisztérium becslései szerint az új rendszer kiépítése több tízmilliárd dollárba kerül majd. A remények szerint az évtized utolsó éveire, tehát 2030 előtt készülhet el. Ez a projekt nem csupán a szoftveres és hardveres elemek cseréjét jelenti. Hanem egy teljesen új működési filozófia bevezetését is a légi közlekedés irányításában.

Korábbi sikertelen kísérletek és a jelenlegi tervvel kapcsolatos szkepticizmus

Fontos megjegyezni, hogy az elmúlt évtizedek során már többször is felmerült a rendszer modernizálásának szükségessége. Azonban a felújításra szánt források jelentős részét jellemzően végül a már meglévő, régi berendezések folyamatos üzemeltetésére és karbantartására költötte el az FAA. A mostani, nagyszabású tervvel kapcsolatban is szkeptikusan állnak hozzá egyesek. Nem hiszik, hogy a tervezett, viszonylag szűk, akár négyéves időkereten belül valóban üzembeállítható lenne egy teljesen új, komplex rendszer. A múltbeli tapasztalatok óvatosságra intenek.

Nem egyedi jelenség: Az elavult technológia a repülés és a hadsereg más területein is jelen van

A repülésirányítás egyébként nem az egyetlen területe a légiforgalomnak, ahol elképesztően elavult technológiákat használnak. Ismert tény, hogy egyes, még forgalomban lévő Boeing utasszállítók is még mindig floppylemezeken kapják meg a navigációs adatbázisaik frissítéseit. Hasonlóképpen, az amerikai hadsereg egyes rendszereiben, például a nukleáris fegyverek irányítási láncában, szintén évtizedekig alkalmaztak hajlékonylemezeket. Ez rávilágít arra a problémára, hogy a kritikus, hosszú életciklusra tervezett rendszerek modernizálása rendkívül nehéz és költséges feladat.

A modernizáció valódi tétje: A biztonság és a hatékonyság növelése az amerikai légtérben

A modernizációs terv megvalósítása elengedhetetlen az amerikai légi közlekedés jövője szempontjából. Egy új, integrált rendszer nemcsak a hatékonyságot növelné, hanem a biztonságot is. Lehetővé tenné a növekvő légiforgalom zökkenőmentesebb kezelését. Csökkentené a hibalehetőségeket. Valamint ellenállóbbá tenné a rendszert a modern kiberfenyegetésekkel szemben. A törékeny, támogatás nélküli régi technológiáktól való megszabadulás tehát nemzetbiztonsági érdek is.

Összegzés: Új remény az amerikai légtér modernizálására vagy egy újabb elvetélt próbálkozás?

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) mostani elköteleződése a modernizáció mellett bizakodásra ad okot. Úgy tűnik, a politikai döntéshozók is felismerték a helyzet tarthatatlanságát. Azonban a projekt hatalmas pénzügyi és logisztikai kihívásokkal néz szembe. A siker azon múlik, hogy a szükséges forrásokat hosszú távon is biztosítani tudják-e. Valamint, hogy a megvalósítás során képesek lesznek-e elkerülni a korábbi próbálkozások buktatóit. Egy dolog biztos: az amerikai légiközlekedés jövője nagyban függ ennek a kritikus fontosságú projektnek a sikerétől. A Windows 95 és a floppylemezek ideje a felhők felett végleg lejárt.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük