Melyik a jobb: Az Nvidia DLSS vagy az AMD FSR?

A játékok egyre szebbek, de ez komoly terhelést jelent a számítógépednek. A magasabb felbontás és a fejlettebb grafikai beállítások gyönyörű látványt nyújtanak, de a képkockasebesség (FPS) drasztikusan csökkenhet. Szerencsére léteznek technológiák, amelyek segítenek növelni az FPS-t anélkül, hogy jelentősen rontanák a vizuális minőséget. A két legnépszerűbb ilyen technológia az Nvidia DLSS (Deep Learning Super Sampling) és az AMD FSR (FidelityFX Super Resolution). Ebben a cikkben részletesen összehasonlítjuk őket, hogy segítsünk eldönteni, melyik a jobb a te számodra.

Mi az a felskálázás és miért van rá szükség?

A felskálázás (upscaling) lényege, hogy alacsonyabb felbontásban rendereli a játékot, majd mesterségesen növeli (skálázza fel) a felbontást, hogy az jobban hasonlítson a natív felbontásra. Ezáltal a grafikus kártya kevesebb terhelést kap, így magasabb FPS-t érhetünk el. A probléma a hagyományos felskálázási módszerekkel, hogy a kép gyakran elmosódottá, életlenné válik. A DLSS és az FSR fejlettebb algoritmusokat használnak, hogy a felskálázott kép élesebb és részletesebb legyen.

Nvidia DLSS: Mélytanulás a szebb képekért

A DLSS az Nvidia saját fejlesztésű felskálázási technológiája, amely mélytanuláson (deep learning) alapul. A működési elve, hogy az Nvidia óriási mennyiségű adatot (magas felbontású képeket) használ, hogy betanítsa a neurális hálózatát. Ez a hálózat képes „kitalálni”, hogyan kell a legjobban felskálázni a képet, hogy az minél közelebb legyen a natív felbontáshoz. A DLSS használatához Nvidia RTX grafikus kártya szükséges, mivel a mélytanulási számításokhoz speciális hardver (Tensor magok) kell.

A DLSS előnyei:

  • Jobb képminőség: A DLSS általában jobb képminőséget kínál, mint az FSR, különösen alacsonyabb felskálázási szinteken. A mélytanulás lehetővé teszi a részletek pontosabb rekonstruálását.
  • Időbeli stabilitás: A DLSS képe kevésbé hajlamos a „villódzásra” és a „szellemképződésre” (ghosting), ami különösen a mozgó objektumoknál fontos.
  • Frame Generation (DLSS 3): Az Nvidia a DLSS 3 verziójával bevezetett egy új funkciót, a Frame Generation-t, ami még tovább növeli az FPS-t azáltal, hogy mesterségesen képkockákat generál. Ehhez azonban a legújabb RTX 4000-es sorozatú kártyákra van szükség.

A DLSS hátrányai:

  • Hardverigény: A DLSS kizárólag Nvidia RTX grafikus kártyákon működik.
  • Játék-specifikus implementáció: A DLSS-t a játékfejlesztőknek implementálniuk kell a játékba, tehát nem minden játék támogatja.
  • Általában lassabb, mint az FSR: A magasabb képminőség érdekében a DLSS számításigényesebb, ami azt jelenti, hogy néha alacsonyabb FPS-t eredményezhet, mint az FSR, bár ez a különbség általában nem jelentős.

AMD FSR: Nyílt forráskódú alternatíva

Az AMD FSR egy nyílt forráskódú felskálázási technológia, ami azt jelenti, hogy bárki szabadon használhatja és módosíthatja. Az FSR nem használ mélytanulást, hanem egy térbeli felskálázási algoritmust alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a képkockát az előző képkockák ismerete nélkül skálázza fel. Az FSR előnye, hogy sokkal szélesebb körben kompatibilis, és szinte bármilyen grafikus kártyán (Nvidia és AMD egyaránt) futtatható, sőt, még néhány régebbi kártyán is.

Az FSR előnyei:

  • Széles kompatibilitás: Az FSR szinte bármilyen grafikus kártyán működik, ami nagy előny a DLSS-szel szemben.
  • Könnyű implementáció: Az FSR-t könnyebb implementálni a játékokba, mint a DLSS-t, ami azt eredményezi, hogy több játék támogatja.
  • Magasabb FPS: Az FSR általában magasabb FPS-t eredményez, mint a DLSS, mivel kevésbé számításigényes.
  • Nyílt forráskódú: A nyílt forráskód elősegíti a további fejlesztést és optimalizálást.

Az FSR hátrányai:

  • Alacsonyabb képminőség: Az FSR képminősége általában alacsonyabb, mint a DLSS-é, különösen alacsonyabb felskálázási szinteken. A kép gyakran elmosódottabb és kevesebb részletet tartalmaz.
  • Térbeli felskálázás korlátai: A térbeli felskálázás miatt az FSR képe hajlamosabb a „villódzásra” és a „szellemképződésre”.

DLSS 2 vs FSR 2: Új generáció, jobb eredmények

Mind az Nvidia, mind az AMD folyamatosan fejleszti a felskálázási technológiáit. A DLSS 2 jelentős javulást hozott az első generációhoz képest, és sokkal jobb képminőséget kínál. Hasonlóképpen, az FSR 2 (és a legújabb FSR 3) is sokat javított a képminőségen az eredeti FSR-hez képest. Az FSR 2 már időbeli információkat is felhasznál a felskálázáshoz, ami csökkenti a „villódzást” és a „szellemképződést”. Az FSR 3 bevezetett egy hasonló Frame Generation funkciót, mint a DLSS 3, de ennek hatékonysága és képminősége még változó.

Melyik a jobb? A végső ítélet

A válasz, mint sok más technológiai kérdésben, attól függ. Ha rendelkezel Nvidia RTX grafikus kártyával, és a játék támogatja a DLSS-t, akkor a DLSS általában jobb választás, mivel jobb képminőséget kínál. Ha a játék nem támogatja a DLSS-t, vagy nincs RTX kártyád, akkor az FSR egy kiváló alternatíva, amely jelentősen növelheti az FPS-t anélkül, hogy drasztikusan rontaná a vizuális minőséget. Fontos megjegyezni, hogy az FSR szélesebb körű kompatibilitása miatt sokkal több játékban használható, ami gyakran kompenzálja a valamivel gyengébb képminőséget. Emellett, a technológiák fejlődésével a különbségek egyre kisebbek lesznek, így érdemes mindkettőt kipróbálni, ha lehetőséged van rá.

Összefoglaló táblázat

Tulajdonság Nvidia DLSS AMD FSR
Képminőség Általában jobb Jó, de általában alacsonyabb
Kompatibilitás Nvidia RTX kártyák Bármilyen kártya (Nvidia és AMD)
FPS Általában alacsonyabb Általában magasabb
Implementáció Játék-specifikus Könnyebb implementáció
Technológia Mélytanulás Térbeli felskálázás (FSR 1), Időbeli (FSR 2, FSR 3)
Nyílt forráskódú Nem Igen

Végső soron a legjobb, ha magad teszteled le mindkét technológiát a kedvenc játékaidban, és eldöntöd, melyik adja a legjobb egyensúlyt a képminőség és az FPS között a te hardvereddel.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük