Miért hiányoznak még mindig bizonyos funkciók az Epic Games Store-ból?

Amikor 2018 végén az Epic Games Store berobbant a köztudatba, egyértelmű volt a szándéka: felrázni a PC-s játékpiacot, és komoly kihívója lenni a már évtizedek óta uralkodó Steamnek. Az agresszív stratégia – fejlesztői részesedés (88/12), heti ingyenes játékok, és temérdek exkluzív játék – azonnal felkavarta az állóvizet. De miután az első nagy hype lecsengett, és a játékosok tömegei megismerkedtek az új platformmal, egy dolog szinte azonnal szembetűnővé vált: a funkcionalitás hiánya. Évekkel a rajz után is, miközben a platform folyamatosan növeli felhasználói bázisát, a játékosok egy része még mindig értetlenül áll a tény előtt: miért hiányoznak még mindig bizonyos alapvető funkciók az Epic Games Store-ból? Ez a kérdés nem csupán elégedetlenséget szül, hanem rávilágít az Epic Games mögötti üzleti stratégia, a fejlesztési prioritások és az erőforrás-allokáció összetett rendszerére.

A kezdetek és az agresszív stratégia: Mi volt a fókuszban?

Az Epic Games, a Fortnite és az Unreal Engine mögött álló óriás, nem titkolta célját: egy nyereségesebb platformot akart létrehozni a fejlesztők számára. A hagyományos 30%-os platformdíj helyett ők csupán 12%-ot kértek el, ami azonnal hatalmas vonzerőt jelentett a kiadók és független fejlesztők számára. Ez a lépés egyértelműen a fejlesztők pénztárcájára és a játékok kínálatára fókuszált. Az elsődleges cél az volt, hogy minél több játékot szerezzenek meg, és ezzel egyidejűleg minél több felhasználót vonzzanak be. A heti ingyenes játékok stratégiája briliáns húzásnak bizonyult a felhasználó-szerzés szempontjából, hiszen ki mondana nemet egy ingyen játékra?

Ebben a kezdeti fázisban a funkciók hiánya nem tűnt akkora problémának az Epic számára. A prioritási lista élén a következők álltak:

  • Exkluzív tartalmak biztosítása a versenytársaktól való megkülönböztetés érdekében.
  • A 88/12-es fejlesztői részesedés népszerűsítése.
  • A felhasználói bázis gyors növelése az ingyenes játékok és az új címek révén.

A felhasználói élményt javító, ám a bevételt közvetlenül nem befolyásoló funkciók egyszerűen háttérbe szorultak. Ez egy tudatos döntés volt, egy „minimum viable product” (MVP) megközelítés, ahol a fókusz a magon – a játékok eladásán és terjesztésén – volt.

Az erőforrás-allokáció bonyolult világa

Sokan tévedésben vannak, amikor azt gondolják, hogy az Epic Games egyetlen nagy csapat, amely kizárólag az Epic Games Store fejlesztésére fókuszál. A valóság sokkal összetettebb. Az Epic egy hatalmas vállalat, amely számos projektet futtat párhuzamosan. Gondoljunk csak a:

  • Fortnite-ra, amely folyamatos fejlesztést, frissítéseket és karbantartást igényel, mivel ez a cég egyik legfontosabb bevételi forrása.
  • Az Unreal Engine-re, a világ egyik vezető játékmotorjára, amelynek fejlesztése és támogatása kulcsfontosságú a fejlesztői közösség számára és az Epic hosszú távú növekedéséhez.
  • Az Epic Online Services-re, a MetaHuman Creatorra, és egyéb, kevésbé látható, de annál fontosabb technológiai projektekre.

Mindezek a projektek magasan képzett mérnököket, fejlesztőket és UI/UX specialistákat igényelnek. Az erőforrás-allokáció tehát egy állandó döntési folyamat, ahol a vezetőségnek mérlegelnie kell, melyik projekt kapja a legtöbb figyelmet és a legjobb munkaerőt. Bár az Epic Games Store jelentős, mégsem biztos, hogy ez az a platform, amelyik a legtöbb belső erőforrást kapja a Fortnite-tal vagy az Unreal Engine-nel szemben. Elképzelhető, hogy a Store-on dolgozó csapat mérete kisebb, mint amekkorára a felhasználók számítanának, vagy a feladataikat más, „kritikusabb” projektek diktálják.

Technikai adósság és az iteratív fejlesztés csapdája

Minden szoftverfejlesztés során felhalmozódhat az úgynevezett „technikai adósság”. Ez azt jelenti, hogy a gyors megjelenés érdekében bizonyos kompromisszumokat köthetnek a kódminőségben vagy az architektúrában, aminek következtében a későbbi funkciók beépítése sokkal bonyolultabbá és időigényesebbé válik. Lehetséges, hogy az Epic Games Store eredeti architektúrája nem volt felkészítve arra, hogy rövid időn belül támogassa a Steam által kínált funkciók teljes spektrumát. Egy egyszerűnek tűnő funkció, mint például egy fejlettebb szűrőrendszer, a háttérben komoly adatbázis-változtatásokat, API-integrációt és felhasználói felület tervezést igényelhet.

Emellett az Epic sok esetben az iteratív fejlesztési megközelítést alkalmazza. Ez azt jelenti, hogy egy funkciót alap szinten elindítanak, majd a felhasználói visszajelzések alapján fokozatosan bővítik és fejlesztik. Ez a módszer lassabb, de elméletileg stabilabb és rugalmasabb rendszert eredményez. A probléma az, hogy a felhasználók türelmetlenebbek, mint a fejlesztők, és a már meglévő funkciók hiánya frusztrációt szül, még akkor is, ha a háttérben már zajlik a fejlesztés.

A „mi a lényeges” kérdése: Epic vs. felhasználók

Az Epic Games Store fejlesztési prioritásai sokszor nem egyeznek meg a felhasználók elvárásaival. Az Epic szemszögéből a „lényeges” funkciók a következők voltak a kezdetekben:

  • Játékkönyvtár
  • Vásárlási lehetőség
  • Alapvető barátlista és chat
  • Felhőmentés
  • Visszatérítési rendszer

Ezek mind szükségesek a platform alapvető működéséhez. Azonban a felhasználók, akik hozzászoktak a Steam évtizedes fejlesztéseihez, ennél jóval többre vágynak. Számukra a felhasználói élmény kulcsfontosságú, és ennek része a:

  • Robusztus felhasználói értékelési rendszer
  • Közösségi fórumok
  • Mod támogatás (Steam Workshop)
  • Ajándékozási funkció
  • Fejlettebb könyvtárkezelés (címkézés, rejtett játékok)
  • Átfogó profilok és eredmények
  • Részletes szűrők és kategóriák a játékok böngészéséhez

Bár az Epic fokozatosan bevezeti ezeket a funkciókat (például a bevásárlókosár, az ajándékozás, a felhasználói értékelések alapvető formája már elérhető), a tempó lassú, és a funkcionalitás mélysége gyakran elmarad a felhasználói elvárásoktól. Ez az eltérés a prioritásokban folyamatos feszültséget generál a platform és a közösség között.

Piacnyomás és az „ha működik, ne javítsd” mentalitás torzítása

A Steam óriási előnnyel indult: több mint két évtizedes fejlesztési múltja van. Az EGS-től elvárni, hogy rövid időn belül utolérje ezt a funkcionalitást, irreális. Azonban a piaci nyomás, különösen egy olyan versengő szektorban, mint a videójáték-ipar, folyamatosan ott van. Az Epic célja nem feltétlenül a teljes funkcióparitás elérése, hanem egy olyan platform létrehozása, amely az ő szempontjukból sikeres. És a jelek szerint, a felhasználói panaszok ellenére, az Epic Games Store *sikeres*. Növekszik a felhasználói bázis, egyre több fejlesztő csatlakozik, és a bevételek is gyarapodnak. Ez a tény paradox módon lassíthatja a fejlesztést. Ha a kulcsfontosságú üzleti mutatók (felhasználók száma, eladások, fejlesztői partnerkapcsolatok) továbbra is pozitívak, az Epic vezetősége kevésbé érezheti sürgetőnek a felhasználói élményt javító, ám közvetlenül nem profitnövelő funkciók azonnali bevezetését. Ez nem azt jelenti, hogy nem törődnek vele, de a prioritási sorrend eltérhet a felhasználók által elvárttól.

Mely funkciók hiányoznak a legjobban, és miért számítanak?

Bár az Epic folyamatosan dolgozik a hiányosságok pótlásán, számos funkció még mindig hiányzik, vagy csak kezdetleges formában érhető el. Ezek közül a leggyakrabban emlegetettek:

  • Robusztus felhasználói értékelések és fórumok: A játékok értékelése és megbeszélése kulcsfontosságú a közösségi élményhez és a tájékozott vásárlási döntésekhez. Bár az EGS már rendelkezik egy alapszintű értékelési rendszerrel, az még mindig messze van a Steam komplex rendszerétől, amely részletes elemzéseket és a közösség bevonását teszi lehetővé.
  • Mod támogatás (Workshop): Sok játék élete a modokon keresztül él tovább. A modok jelentősen növelik a játékok élettartamát és újrajátszhatóságát, és a Steam Workshop bizonyította, milyen hatalmas érték ez. Az EGS-ből ez a funkció még mindig hiányzik, ami hátrányt jelent a modolható játékok rajongói számára.
  • Fejlettebb könyvtárkezelés: A Steam kategóriák, címkék, rejtett játékok és dinamikus gyűjtemények rendszere lehetővé teszi, hogy a felhasználók könnyedén rendszerezzék hatalmas játékkönyvtárukat. Az EGS könyvtára funkcionális, de messze nem olyan rugalmas és felhasználóbarát.
  • Ajándékozás: Bár ez a funkció már elérhető, sokáig hiányzott, ami megnehezítette a játékosok számára, hogy egymásnak vegyenek játékokat, pedig ez egy alapvető szociális funkció.
  • Közösségi funkciók és profilok: A Steam gazdag profilrendszere, csoportjai, eredményei és kereskedelmi kártyái mélyebb közösségi interakciót tesznek lehetővé. Az EGS ebben a tekintetben még mindig meglehetősen minimalista.

Ezek a közösségi funkciók és kényelmi lehetőségek nem csupán „nice-to-have” extrák. Jelentősen hozzájárulnak a felhasználói élmény minőségéhez, növelik a platformhoz való ragaszkodást és ösztönzik a közösségi interakciót, ami végső soron a játékok népszerűségét és eladásait is befolyásolhatja.

A fejlődés jelei és a jövő

Fontos megjegyezni, hogy az Epic nem tétlen. A Store folyamatosan fejlődik, még ha lassú tempóban is. Az évek során számos régóta kért funkció beépült a platformba:

  • Bevásárlókosár: Ez az egyik leggyakrabban kért funkció volt, és már elérhető.
  • Kívánságlista: Ezen keresztül nyomon követhetők a kívánt játékok, és értesítést kaphatunk, ha leárazzák őket.
  • Felhőmentés: A játékállások automatikus mentése a felhőbe ma már alapvető elvárás, és az EGS támogatja.
  • Visszatérítés: Hasonlóan a Steamhez, az EGS is kínál egy felhasználóbarát visszatérítési rendszert.
  • Teljesítmények: Bár nem olyan mélyek, mint a Steam, a játékokhoz már elérhetőek a teljesítmények (achievements).

Az Epic rendszeresen frissíti a nyilvános Trello ütemtervét, ahol a felhasználók nyomon követhetik, min dolgoznak éppen. Ez a transzparencia próbálja csillapítani a kedélyeket, és ígéretet ad a jövőbeli fejlesztésekre. Azonban az ütemterv gyakran változik, és a beígért funkciók megjelenése sokszor csúszik.

Konklúzió: Stratégia, türelem és a jövő

Az Epic Games Store funkcióinak hiánya nem egyszerű hanyagság, hanem egy összetett jelenség, amely az Epic Games szélesebb körű üzleti stratégiájának, az erőforrás-allokációnak, a technikai kihívásoknak és a fejlesztési prioritásoknak az eredménye. Az Epic a kezdetekben tudatosan a tartalomra és a fejlesztők vonzására fókuszált, a felhasználói élményt javító funkciókat pedig másodlagosnak tekintette. Ez a megközelítés, bár sok kritikát kapott, bizonyos szempontból sikeres volt, hiszen az EGS mára a Steam legfőbb konkurenciájává nőtte ki magát.

A jövőben várhatóan tovább folytatódik a funkciók fokozatos bevezetése. Az Epicnek azonban továbbra is egyensúlyoznia kell a saját fejlesztési prioritások és a felhasználói elvárások között. A játékosok türelme véges, és a funkcionalitás hiánya hosszú távon elriaszthatja őket, még akkor is, ha vonzó exkluzív címek vagy ingyenes játékok várják őket. Az Epic Games Store egy maratonon van, nem pedig egy sprinten, és a célja valószínűleg nem az, hogy minden tekintetben másolja a Steamet, hanem hogy egy saját, egyedi értéket képviselő, de funkcionálisan is stabil és modern platformot építsen. A kérdés az, hogy ez a lassú, de biztos haladás elegendő lesz-e ahhoz, hogy hosszú távon megnyerje a felhasználók szívét, vagy a hiányosságok miatti frusztráció továbbra is árnyékot vet majd a platform fejlődésére.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük