Új Facebook funkció: Hozzáférést kér a teljes fotógalériához, MI-nek kellenek a képek?

A Meta egy új, meglehetősen aggasztó és vitatható funkciót tesztel a Facebook alkalmazásban. A vállalat egy kísérleti program keretében arra kéri a felhasználókat, hogy adjanak folyamatos hozzáférést a telefonjuk teljes fotógalériájához. Cserébe az alkalmazás mesterséges intelligencia segítségével proaktívan javaslatokat tenne megosztható tartalmakra. Például kollázsokat vagy összefoglalókat készítene a privát képeinkből. Ez a fejlesztés új, eddig ismeretlen szintre emelheti a felhasználói adatvédelem körüli aggodalmakat.

 

A Facebook új kísérlete: Proaktív tartalomjavaslatok a még soha meg nem osztott fotókból

A TechCrunch által is bemutatott új funkció lényege, hogy a Facebook alkalmazása egy felugró ablakban ajánlja fel a lehetőséget. Jellemzően akkor, amikor a felhasználó egy új történetet (Story) készít. Az értesítőben a Meta azt ecseteli, hogy „ötleteket készítene” a felhasználóknak. Ehhez azonban a telefonon tárolt fotókat rendszeresen fel kell tölteni a Meta szervereire. Az ott futó mesterséges intelligencia pedig hely, idő, téma és a képeken szereplő személyek alapján elemezné azokat. Majd ezekből készítene „megosztásra kész, kurátori javaslatokat”. Például egy nyaralás után automatikusan összeállítana egy kollázst a legjobb képekből.

Ez egy alapvető változást jelent a jelenlegi működéshez képest. Eddig az alkalmazások általában csak azokhoz a képekhez fértek hozzá, amelyeket a felhasználó aktívan kiválasztott a megosztáshoz. Ez az új modell azonban egy folyamatos, teljes fotógaléria-hozzáférést igényelne.

 

Az adatvédelem nagy kérdőjele: Mire használja a Meta a legszemélyesebb képeinket?

A Meta az értesítésben leszögezi, hogy a feltöltött fájlokat nem használják fel célzott hirdetésekhez. Ez azonban kevésbé nyugtatja meg az adatvédelmi szakértőket és a felhasználókat. A legnagyobb aggodalom az, hogy a vállalat a feltöltött, hatalmas mennyiségű személyes fotót saját MI-modelljeinek betanítására használhatja fel. Ez egy felbecsülhetetlen értékű adathalmazt jelentene a cég számára.

Amikor a The Verge rákérdezett erre a lehetőségre, a Meta kommunikációs menedzsere, Maria Cubeta, egy meglehetősen kétértelmű választ adott. Azt mondta, hogy a cég „jelenleg nem” használja ezeket a fotókat az MI-technológiájának betanítására. Az „egyelőre” és a „jelenleg” szavak használata a technológiai óriások kommunikációjában gyakran ad okot aggodalomra. Nem zárja ki ugyanis annak a lehetőségét, hogy a jövőben megváltoztassák ezt a gyakorlatot.

 

A felhasználói kontroll és a kikapcsolás lehetősége: Valóban a mi kezünkben van a döntés?

A Meta hangsúlyozza, hogy a funkció teljesen opcionális. A felhasználónak aktívan hozzá kell járulnia a fotók rendszeres feltöltéséhez. A generált tartalomjavaslatok is csak a felhasználónál jelennek meg. Ő pedig szabadon dönthet arról, hogy megosztja-e azokat vagy sem. Az Engadget megjegyzi, hogy már létezik egy súgó-oldal is a funkcióhoz. Itt leírják azt is, hogyan lehet letiltani, ha valaki korábban engedélyezte.

Bár a legtöbb ember ma már viszonylag könnyen ad teljes hozzáférést a galériájához egy-egy alkalmazásnak (például egy képszerkesztőnek), az még korántsem elterjedt gyakorlat, hogy ezek az appok a háttérben, rendszeres jelleggel és proaktívan átfésüljék az összes személyes fotónkat. Ez a lépés egy új szintet jelent az adatmegosztásban.

 

A digitális magánszféra új határainak feszegetése: Hol a határ a segítség és a beavatkozás között?

Ez a fejlesztés rávilágít a digitális magánszféra egyre inkább elmosódó határaira. A kérdés az, hol húzódik a határ egy kényelmes, segítőkész funkció és egy túlzottan beavatkozó, a magánéletet sértő adatgyűjtés között. A Facebook azzal érvelhet, hogy csupán egy kreatív eszközt kínál a felhasználóknak. A kritikusok szerint azonban ez egy újabb módja a hatalmas mennyiségű személyes adat begyűjtésének. Még ha azt nem is használják közvetlenül hirdetésekre, az MI-modellek tanításához való felhasználása hosszú távon komoly versenyelőnyt jelenthet a cég számára.

 

Összegzés: Kényelem vagy a magánszféra teljes feladása? A felhasználóknak kell dönteniük

A Facebook új, kísérleti funkciója egy klasszikus modern dilemmát tár elénk. A felhasználóknak mérlegelniük kell, hogy a mesterséges intelligencia által generált, kényelmes tartalomjavaslatok megérik-e azt a kockázatot, hogy egy technológiai óriásnak folyamatos hozzáférést adnak legszemélyesebb emlékeikhez, a teljes fotógalériájukhoz. A felhasználói tudatosság és a megfontolt döntéshozatal fontosabb, mint valaha. Mielőtt engedélyt adunk egy ilyen funkcióra, érdemes alaposan átgondolni a lehetséges következményeket. A személyes adatok védelme a mi felelősségünk is.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük