A Siemens Xelibri almárkájának 2003-as debütálása a mobiltelefon-dizájn radikális újraértelmezését hozta. A Xelibri telefonok nem a technológiai versenyben, hanem a formabontó stílus és az önkifejezés terén kívántak újat mutatni. Az első, négy modellt felvonultató kollekció egyik legjátékosabb és legkompaktabb darabja a Xelibri X4 volt. Ez a készülék egyedi, szinte zsebóraszerű megjelenésével és szokatlan kezelőszerveivel hívta fel magára a figyelmet. Ez az írás kizárólag a Xelibri X4 modellre összpontosít. Célunk, hogy részletesen bemutassuk annak különleges tervezési koncepcióját, jellemzőit és a mögötte rejlő víziót.
A Xelibri víziója: Amikor a technológia a divatot szolgálja
A Xelibri márka a Siemens válasza volt a mobiltelefonok egyre uniformizálódó világára. A cél egy olyan termékcsalád létrehozása volt, amely divatcikként, ékszerként vagy személyes stíluskiegészítőként funkcionál. A Xelibri telefonok szándékosan mellőzték a legújabb technológiai vívmányokat. Ehelyett az egyedi, meghökkentő és gyakran provokatív dizájnra helyezték a hangsúlyt. A készülékeket limitált „kollekciókban” tervezték piacra dobni. Ezek évente kétszer, a divatipar szezonális ritmusát követték volna. Az első kollekció tagjaként a Xelibri X4 a kompakt méretet és a játékos, figyelemfelkeltő formát képviselte.
Az X4 formabontó dizájnja: Kicsi, kerekded és meglepő
A Xelibri X4 dizájnja talán a leginkább eltért a hagyományos mobiltelefon formáktól. A készülék egy rendkívül kicsi, szinte négyzetes, erősen lekerekített sarkú tárgy volt. Sokan egy modern zsebórához, egy púderdobozhoz vagy egy futurisztikus ékszerhez hasonlították. Méretei (körülbelül 69 x 69 x 18 mm) és súlya (mindössze 76 gramm) rendkívül kompakttá és könnyen hordozhatóvá tették. Akár egy kisméretű zsebben vagy egy táska oldalsó rekeszében is kényelmesen elfért.
A készülékház minőségi műanyagból készült. Gyakran különleges, fémes hatású vagy áttetsző bevonattal látták el. Az X4 több élénk és divatos színben is elérhető volt. Ilyen volt például a „Smoky Flash” (füstös) vagy a „Bronze Flash” (bronz). A telefon hátlapján egy klipsz vagy egy fül található. Ezzel a készüléket ruhára, táskára lehetett csíptetni. Vagy nyakba akasztható zsinórt lehetett hozzá erősíteni. Ez tovább hangsúlyozta divatkiegészítő jellegét. A billentyűzet és a kijelző elrendezése is teljesen szokatlan volt. A Xelibri X4 dizájnja a játékosságot és a meglepetés erejét hordozta magában.
Kijelző és billentyűzet: A dizájn által újradefiniált kezelőszervek
A Xelibri X4 egy kisméretű, monokróm grafikus kijelzővel rendelkezett. Ennek felbontása valószínűleg 101 x 80 pixel körül mozgott. A kijelző jellegzetes narancssárga vagy borostyánsárga háttérvilágítást kapott. Ez meleg, barátságos fényt adott a telefonnak. A kijelző mérete és felbontása az alapvető információk (hívóazonosító, SMS, menüpontok) megjelenítésére korlátozódott. Nem multimédiás tartalmak fogyasztására tervezték.
A billentyűzet kialakítása volt az X4 egyik legmerészebb és leginkább formabontó eleme. A numerikus gombok (0-9) kör alakban helyezkedtek el a telefon közepén lévő navigációs gomb vagy OK gomb körül. A többi funkciógomb (hívásindítás, hívásbefejezés, menügombok) pedig a készülék sarkaiban vagy a kör alakú gombsor mellett kaptak helyet. Ez a szokatlan elrendezés bár vizuálisan illeszkedett a telefon kerekded, kompakt formájához, a gépelést és a navigációt rendkívül nehézkessé és körülményessé tette. A gombok kicsik voltak. Használatuk komoly türelmet és megszokást igényelt. A Xelibri X4 esetében a billentyűzet egyértelműen a dizájn oltárán hozott áldozat volt. Az egyedi forma felülírta a praktikus használhatóságot.
Alapvető kommunikációs funkciók: Telefonálás és üzenetküldés egyedi stílusban
A Xelibri márka filozófiájának megfelelően az X4 elsősorban alapvető kommunikációs funkciókra koncentrált. Dual-band GSM (900/1800 MHz) támogatással rendelkezett. Ez biztosította a használhatóságot Európában és más, ezeket a sávokat használó régiókban. A hanghívások minősége a Siemens készülékektől elvárható szintet képviselte. A telefon támogatta az SMS (Short Message Service) küldését és fogadását. Ez akkoriban a mobilkommunikáció egyik legfontosabb formája volt.
A telefonkönyv kapacitása korlátozott volt. Általában néhány száz névjegy tárolására volt elegendő. Az Xelibri X4 szándékosan nélkülözte a fejlett adatátviteli és multimédiás funkciókat. Nem rendelkezett GPRS támogatással, WAP böngészővel, e-mail klienssel vagy beépített kamerával. A cél egy egyszerű, a mindennapi kapcsolattartásra fókuszáló eszköz létrehozása volt. Olyané, amelynek fő vonzereje nem a technikai tudása, hanem a rendkívüli és játékos megjelenése.
Szoftveres környezet és felhasználói élmény: Játékos egyszerűség
A Xelibri X4 a Siemens saját, egyszerűsített operációs rendszerét futtatta. A felhasználói felületet kifejezetten a Xelibri márka egyedi, játékos stílusához és a telefon szokatlan kezelőszerveihez igazították. A menürendszer minimalista volt. Egyedi tervezésű ikonokkal, különleges animációkkal és vidám hanghatásokkal rendelkezett. Ezek mind hozzájárultak a telefon egyedi, szinte gyermeki bájjal rendelkező karakteréhez. A navigáció a speciális, körkörös billentyűzetkiosztáshoz igazodott. Ez gyakran lassú és nehézkes volt.
A szoftver a funkcionalitás helyett a vizuális élményre és az egyszerűségre helyezte a hangsúlyt. Nem tartalmazott bonyolult beállítási lehetőségeket vagy fejlett szervezőfunkciókat. Az alapvető PIM funkciók (pl. egyszerű naptár, ébresztőóra, számológép) jelen lehettek. De ezek is a minimalista koncepció jegyében kerültek kialakításra. A Xelibri X4 szoftvere tökéletesen tükrözte a telefon divatkiegészítő és „játékos” jellegét.
Technikai specifikációk: A forma elsődlegessége
A Xelibri X4 technikai specifikációi teljes mértékben a dizájn és a divatkiegészítő koncepció szolgálatában álltak. A belső memória rendkívül korlátozott volt. Ez elsősorban a telefonkönyv bejegyzéseinek és az SMS üzeneteknek a tárolására volt elegendő. A készülék nem rendelkezett memóriakártya-bővítési lehetőséggel. Erre nem is lett volna szükség. Hiszen a telefon nem támogatott olyan funkciókat, amelyek nagy tárhelyet igényeltek volna.
A telefon nem rendelkezett beépített kamerával sem. Ez összhangban volt a Xelibri márka azon törekvésével, hogy a telefonokat ne technológiai erőfitogtatásra használják. A csengőhangok polifonikusak voltak (valószínűleg 16 szólamúak). Néhány egyszerűbb, előre telepített játék is helyet kaphatott a készüléken. A Xelibri X4 technikai jellemzői egyértelműen másodlagosak voltak a formabontó, játékos külsőhöz képest.
Akkumulátor és üzemidő: Energia egy apró divatcikknek
A Xelibri X4 energiaellátásáról egy kisméretű Lítium-Ion akkumulátor gondoskodott. Ennek kapacitása a telefon rendkívül kompakt méretéhez és alapvető funkcióihoz igazodott. Mivel a készülék nem rendelkezett energiaigényes funkciókkal (pl. nagy színes kijelző, adatkapcsolat), az energiafogyasztása alacsony volt. Ez kielégítő készenléti és beszélgetési időt eredményezett.
A gyártó által megadott üzemidők a korabeli átlaghoz képest jónak számítottak. Egy feltöltéssel a telefon több napig is működőképes maradt átlagos használat mellett. Ez fontos szempont volt egy olyan eszköznél, amelyet a felhasználók elsősorban stíluselemként, kiegészítőként hordtak. Az X4 akkumulátora megbízhatóan biztosította a szükséges energiát az alapvető kommunikációs feladatok ellátásához. Apró mérete ellenére is megfelelő kitartással bírt.
Célközönség és marketing: A mobiltelefon mint feltűnő kiegészítő
A Xelibri X4 (és általában a Xelibri márka) célközönségét azok a fiatal, divattudatos, játékos és individualista személyek alkották, akik számára a mobiltelefon egyfajta feltűnő kiegészítő, egy beszélgetésindító tárgy volt. Nem a legújabb technológiai vívmányokat keresték. Hanem egy olyan készüléket, amely egyedi, meghökkentő és garantáltan mosolyt csal az emberek arcára. A marketingkampányok is ezt a filozófiát erősítették. A telefon szokatlan formáját, vidám színeit és hordhatóságát hangsúlyozták.
A Xelibri telefonokat, így az X4-et is, gyakran divatüzletekben, dizájnboltokban és életstílus-központokban árusították. Nem a hagyományos mobiltelefon-kereskedésekben. Az áruk viszonylag magas volt a technikai tudásukhoz képest. Ez is a prémium, divatcikk jellegüket támasztotta alá. A Xelibri X4 egyértelműen egy szűk piaci szegmensnek szánt, különleges termék volt.
A Xelibri X4 fogadtatása: Csodálat és értetlenség
A Xelibri X4 és az egész Xelibri koncepció fogadtatása, hasonlóan a kollekció többi tagjához, erősen vegyes volt. Míg a dizájnvilág és a divatsajtó egy része elismerően nyilatkozott a merész, játékos formanyelvről, addig a technológia-orientált kritikusok és a hétköznapi felhasználók többsége értetlenül fogadta. Gyakran kritizálták a korlátozott funkcionalitást. Különösen a nehézkesen használható, szokatlan billentyűzetet és a fejlett funkciók teljes hiányát. Sokan túlárazottnak tartották a készülékeket a minimális technikai tudásukhoz képest.
Kereskedelmi szempontból a Xelibri márka nem váltotta be a Siemens hozzá fűzött reményeit. Bár kezdetben volt egyfajta médiaérdeklődés az egyedi készülékek iránt, a koncepció hosszú távon nem bizonyult üzletileg fenntarthatónak. A felhasználók többsége továbbra is a praktikus használhatóságot és a technológiai fejlettséget részesítette előnyben. A Siemens 2004-ben leállította a Xelibri projektet. Az X4 és a többi Xelibri modell így viszonylag rövid ideig volt csak elérhető a piacon.
Az X4 hagyatéka: Merészség és játékosság a mobiltelefon-tervezésben
A Xelibri X4 kudarca ellenére fontos és emlékezetes darabja a mobiltelefonok dizájntörténetének. Egy rendkívül bátor és játékos kísérlet volt arra, hogy a mobiltelefont a divat és az önkifejezés szolgálatába állítsák. Az X4 egyedi, zsebóraszerű dizájnja és a Xelibri márka mögött rejlő radikális koncepció vitákat váltott ki. Gondolkodásra késztetett a technológia, a dizájn és a használhatóság viszonyáról.
Ma a Xelibri X4 a mobiltelefon-gyűjtők körében keresett és nagyra értékelt ritkaságnak számít. Különleges megjelenése, a mögötte álló merész elképzelés és a márka rövid élettartama teszi egyedivé. Öröksége abban rejlik, hogy megkérdőjelezte a mobiltelefonokkal kapcsolatos formai konvenciókat. Megmutatta, hogy a dizájn mennyire extrém, játékos és provokatív utakat is bejárhat. A Xelibri X4 egy tanulságos példa. Rávilágít a formai kísérletezésben rejlő lehetőségekre és a piaci realitások korlátaira.
Leave a Reply