A Siemens Xelibri almárkájának második, 2003 őszén/telén bemutatott kollekciója tovább feszegette a mobiltelefon-dizájn határait. Míg az első széria meghökkentő formáival hívta fel magára a figyelmet, a második hullám újabb merész koncepciókkal jelentkezett. Ezek egyike volt a Xelibri X5, egy olyan készülék, amely a mobiltelefont egyértelműen hordható divatkiegészítővé kívánta emelni. Ez az írás kizárólag a Xelibri X5 modellre összpontosít. Célunk, hogy részletesen bemutassuk annak egyedi tervezési filozófiáját, funkcióit és a Xelibri márka evolúciójában betöltött szerepét.
A Xelibri második hulláma: Új formák, változatlan filozófia
A Xelibri márka alapvető filozófiája – a technológia háttérbe szorítása a dizájn javára – a második kollekció (X5, X6, X7, X8 modellek) esetében is változatlan maradt. A Siemens továbbra is azokat a vásárlókat célozta meg, akik számára a mobiltelefon elsősorban önkifejezési eszköz, egyedi stílusjegy. Azonban a második széria modelljei némileg több funkcionalitást igyekeztek kínálni, mint elődeik. Ilyen újítás volt például az FM rádió megjelenése, amely a Xelibri X5 esetében is fontos szerepet kapott. A hangsúly azonban továbbra is a formabontó, gyakran meghökkentő külsőn maradt.
Az X5 egyedi dizájnkoncepciója: A „csíptetős” telefon
A Xelibri X5 dizájnja talán az egyik leginkább „hordható” volt a Xelibri telefonok között. A készülék egy kisméretű, téglalap vagy enyhén trapéz alakú tárgyra emlékeztetett. Különlegességét a hátlapján található nagyméretű, integrált klipsz (csíptető) adta. Ennek segítségével a telefont könnyedén ruhára, övre, táska pántjára vagy akár egy jegyzetfüzet szélére lehetett rögzíteni. Ez a megoldás egyértelműen a telefon divatkiegészítőként való használatát hangsúlyozta. Nem a zsebben vagy táska mélyén volt a helye, hanem látható, feltűnő módon viselve.
Méretei (körülbelül 88 x 52 x 22 mm) és súlya (körülbelül 80 gramm) rendkívül kompakttá tették. A készülékház minőségi műanyagból készült. Gyakran csillogó, fémes hatású vagy élénk színű (pl. „Aqua Sparkle”, „Copper Sparkle”) bevonattal látták el. Az X5 előlapjának egyik érdekessége egy kisméretű, kerek tükör volt. Ez tovább erősítette a divatkiegészítő, szinte piperetáskába illő jellegét. A Xelibri X5 dizájnja a praktikus hordhatóságot és a feltűnő stílust ötvözte.
Kijelző és billentyűzet: A stílus jegyében fogant kezelőszervek
A Xelibri X5 egy kisméretű, monokróm grafikus kijelzővel rendelkezett. Ennek felbontása valószínűleg 101 x 80 pixel körül mozgott. A kijelző jellegzetes kék háttérvilágítást kapott. Ez kontrasztos és jól olvasható megjelenítést biztosított. A kijelző mérete az alapvető információk (hívóazonosító, SMS, menüpontok, rádiófrekvencia) megjelenítésére volt elegendő. Nem multimédiás tartalmak fogyasztására tervezték.
A billentyűzet kialakítása az X5 esetében is követte a Xelibri hagyományokat. A gombok szokatlan elrendezésben, a kijelző két oldalán, függőleges sorokban kaptak helyet. Ez a megoldás bár vizuálisan illeszkedett a telefon egyedi formájához, a gépelést és a navigációt kihívássá tette. A gombok kicsik voltak. Használatuk megszokást igényelt. A Xelibri X5 kezelőszervei egyértelműen a dizájnkoncepciónak lettek alárendelve. Az esztétikai megjelenés prioritást élvezett a hagyományos ergonómiával szemben.
Alapvető kommunikációs funkciók: Telefonálás és SMS egyedi köntösben
A Xelibri márka filozófiájának megfelelően az X5 elsősorban alapvető kommunikációs funkciókra koncentrált. Dual-band GSM (900/1800 MHz) támogatással rendelkezett. Ez biztosította a használhatóságot Európában és más, ezeket a sávokat használó régiókban. A hanghívások minősége a Siemens készülékektől elvárható szintet hozta. A telefon támogatta az SMS (Short Message Service) küldését és fogadását. Ez akkoriban a mobilkommunikáció egyik alapvető formája volt.
A telefonkönyv kapacitása korlátozott volt. Általában néhány száz névjegy tárolására volt elegendő. Az Xelibri X5 szándékosan nélkülözte a fejlett adatátviteli funkciókat. Nem rendelkezett GPRS támogatással (vagy csak nagyon alap szinten), WAP böngészővel vagy e-mail klienssel. A cél egy egyszerű, a mindennapi kapcsolattartásra fókuszáló eszköz létrehozása volt. Ennek fő vonzereje nem a technikai tudása, hanem a rendkívüli és hordható dizájnja volt.
Szoftveres környezet és felhasználói élmény: Divatos egyszerűség
A Xelibri X5 a Siemens saját, egyszerűsített operációs rendszerét futtatta. A felhasználói felületet kifejezetten a Xelibri márka egyedi, divatos stílusához és a telefon szokatlan kezelőszerveihez igazították. A menürendszer minimalista volt. Egyedi tervezésű ikonokkal, különleges animációkkal és stílusos hanghatásokkal rendelkezett. Ezek mind hozzájárultak a telefon egyedi karakteréhez. A navigáció a speciális, oldalsó billentyűzetkiosztáshoz igazodott. Ez gyakran körülményes lehetett.
A szoftver a funkcionalitás helyett a vizuális összhangra és az egyszerűségre helyezte a hangsúlyt. Nem tartalmazott bonyolult beállítási lehetőségeket. Az alapvető PIM funkciók (pl. egyszerű naptár, ébresztőóra, számológép) jelen lehettek. De ezek is a minimalista koncepció jegyében kerültek kialakításra. A Xelibri X5 szoftvere tökéletesen tükrözte a telefon divatkiegészítő és „viselhető” jellegét.
Technikai jellemzők: A dizájn továbbra is elsőbbséget élvez
A Xelibri X5 technikai specifikációi továbbra is a dizájn és a divatkiegészítő koncepció alárendeltjei voltak. A belső memória rendkívül korlátozott volt. Ez elsősorban a telefonkönyv bejegyzéseinek és az SMS üzeneteknek a tárolására volt elegendő. A készülék nem rendelkezett memóriakártya-bővítési lehetőséggel. Erre nem is lett volna szükség. Hiszen a telefon nem támogatott MP3 lejátszást vagy nagyméretű fájlok kezelését.
A telefon nem rendelkezett beépített kamerával sem. Ez összhangban volt a Xelibri márka azon törekvésével, hogy a telefonokat ne technológiai erőfitogtatásra használják. A csengőhangok polifonikusak voltak (valószínűleg 16 vagy 32 szólamúak). Azonban fontos újítás volt a Xelibri X1-X4 modellekhez képest, hogy az X5 beépített FM rádióval rendelkezett. Ez egy kis plusz szórakoztató funkciót adott a készüléknek. Anélkül, hogy jelentősen növelte volna annak technikai komplexitását. Néhány egyszerűbb, előre telepített Java játék is helyet kaphatott a készüléken.
Akkumulátor és üzemidő: Energia egy hordható kiegészítőnek
A Xelibri X5 energiaellátásáról egy kisméretű Lítium-Ion akkumulátor gondoskodott. Ennek kapacitása a telefon kompakt méretéhez és alapvető funkcióihoz igazodott. Mivel a készülék nem rendelkezett energiaigényes színes kijelzővel (a monokróm kék háttérvilágítással kevesebbet fogyasztott), GPRS adatátvitellel vagy fejlett processzorral, az energiafogyasztása viszonylag alacsony volt. Az FM rádió használata természetesen befolyásolta az üzemidőt.
A gyártó által megadott készenléti és beszélgetési idők a korabeli átlaghoz képest jónak számítottak. Egy feltöltéssel a telefon több napig is működőképes maradt átlagos használat mellett. Ez fontos szempont volt egy olyan eszköznél, amelyet a felhasználók divatkiegészítőként, gyakran magukon viselve hordtak. Az X5 akkumulátora megbízhatóan biztosította a szükséges energiát az alapvető kommunikációs feladatok és a rádióhallgatás számára.
Célközönség és marketing: A mobiltelefon mint személyes ékszer
A Xelibri X5 (és a második Xelibri kollekció többi tagja) célközönségét továbbra is a divattudatos, individualista fiatalok és felnőttek alkották. Azok, akik számára a mobiltelefon egyfajta személyes ékszer, egy stílusos kiegészítő volt. Nem a legújabb technológiai vívmányokat keresték. Hanem egy olyan tárgyat, amely egyedi, feltűnő és tükrözi személyiségüket. A marketingkampányok is ezt a filozófiát erősítették. A telefon hordhatóságát, egyedi csíptetős dizájnját és divatos megjelenését hangsúlyozták.
A Xelibri telefonokat, így az X5-öt is, gyakran divatüzletekben, koncepcióboltokban és életstílus-magazinokban népszerűsítették. Nem a hagyományos mobiltelefon-kereskedésekben. Az áruk viszonylag magas volt a technikai tudásukhoz képest. Ez is a prémium, divatcikk jellegüket támasztotta alá. A Xelibri X5 egyértelműen egy szűk piaci szegmensnek szánt, különleges termék volt.
A Xelibri X5 fogadtatása: A formabontó dizájn újabb fejezete
A Xelibri X5 és a második Xelibri kollekció fogadtatása, hasonlóan az első szériához, erősen vegyes volt. Míg a dizájnvilág és a divatsajtó egy része továbbra is elismerően nyilatkozott a merész, formabontó ötletekről, addig a technológia-orientált kritikusok és a hétköznapi felhasználók többsége továbbra is értetlenül fogadta. Gyakran kritizálták a korlátozott funkcionalitást. Különösen a nehézkesen használható billentyűzetet és a fejlett funkciók hiányát. Az FM rádió megjelenését pozitívumként értékelték. De ez sem tudta ellensúlyozni a készülékek alapvető technológiai egyszerűségét.
Kereskedelmi szempontból a Xelibri márka továbbra sem váltotta be a Siemens hozzá fűzött reményeit. A koncepció, bár érdekes és egyedi volt, nem bizonyult üzletileg sikeresnek a tömegpiacon. A felhasználók többsége továbbra is a praktikus használhatóságot és a technológiai fejlettséget részesítette előnyben. A Siemens 2004-ben végleg leállította a Xelibri projektet. Az X5 és a többi Xelibri modell így viszonylag rövid ideig volt csak kapható.
Az X5 öröksége: Stílus, merészség és a hordható technológia korai víziója
A Xelibri X5 kudarca ellenére fontos és emlékezetes darabja a mobiltelefonok dizájntörténetének. Egy rendkívül bátor és extravagáns kísérlet volt arra, hogy a mobiltelefont a hordható divat és az ékszerek világába integrálják. Az X5 egyedi, csíptetős dizájnja és a beépített tükör egyértelműen ezt a célt szolgálta. A Xelibri márka mögött rejlő radikális koncepció vitákat váltott ki. Gondolkodásra késztetett a technológia, a dizájn és a személyes önkifejezés kapcsolatáról.
Ma a Xelibri X5 a mobiltelefon-gyűjtők körében keresett és nagyra értékelt ritkaságnak számít. Különleges megjelenése, a mögötte álló merész elképzelés és a márka rövid élettartama teszi egyedivé. Öröksége abban rejlik, hogy megkérdőjelezte a mobiltelefonokkal kapcsolatos formai és funkcionális konvenciókat. Megmutatta, hogy a dizájn milyen extrém és provokatív utakat is bejárhat. A Xelibri X5 egy tanulságos példa. Rávilágít a hordható technológia korai vízióira és a divatiparral való kísérleti együttműködésekre a mobilkommunikáció területén.
Leave a Reply