A Siemens Xelibri almárkájának második, 2003 őszén/telén bemutatott kollekciója tovább vitte a formabontó dizájn és a mobiltelefon mint divatkiegészítő koncepcióját. Míg az első széria meghökkentő és futurisztikus formáival hívta fel magára a figyelmet, a második hullám modelljei, mint például a Xelibri X7, újabb merész ötletekkel és néhány hozzáadott funkcióval igyekeztek elcsábítani a stílusérzékeny vásárlókat. Ez az írás kizárólag a Xelibri X7 modellre összpontosít. Célunk, hogy részletesen bemutassuk annak egyedi tervezési filozófiáját, funkcióit és a Xelibri márka rövid, de emlékezetes történetében betöltött szerepét.
A Xelibri második kollekciója: Divat és funkcionalitás új útjai
A Xelibri márka alapvető célkitűzése – a mobiltelefon mint divatcikk – a második kollekció (X5, X6, X7, X8 modellek) esetében is változatlan maradt. A Siemens továbbra is azokat a fogyasztókat célozta meg, akik számára a mobiltelefon elsősorban személyiségük és stílusuk kifejezésének eszköze. Azonban a második széria tervezői, tanulva az első kollekció fogadtatásából, igyekeztek némileg több gyakorlati funkcionalitást is becsempészni a készülékekbe. Így került a Xelibri X7-be is beépített kamera és FM rádió. Ezek a funkciók némileg növelték a telefon használati értékét. Anélkül, hogy alapvetően megváltoztatták volna a márka provokatív, dizájnközpontú identitását.
Az X7 egyedi formatervezése: A „piperetáska” ihlette mobil
A Xelibri X7 dizájnja a kollekció egyik leginkább nőies és legpraktikusabbnak tűnő darabja volt, legalábbis a Xelibri mércéjével mérve. A telefon egy kisméretű, lekerekített téglalap vagy ovális formájú tárgyra emlékeztetett. Legfőbb jellegzetessége a kijelzőt és a billentyűzetet védő, oldalra vagy lefelé nyíló fedél volt. Ez a megoldás egy elegáns púderdobozra vagy egy kisméretű piperetáskára asszociáltatta a készüléket. A fedél belső oldalán gyakran egy kisméretű tükör kapott helyet. Ez tovább erősítette a divatkiegészítő és a női célcsoportot megcélzó jelleget.
Méretei (körülbelül 88 x 52 x 20 mm) és súlya (körülbelül 80 gramm) rendkívül kompakttá és könnyen hordozhatóvá tették. A készülékház minőségi műanyagból készült. Gyakran csillogó, gyöngyházfényű vagy pasztellszínekben (pl. „Sheen Green” – fénylő zöld, „Shine Pink” – fénylő rózsaszín) volt elérhető. A telefon tetején egy diszkrét fül található. Ezen keresztül egy nyakpántot vagy csuklópántot lehetett átfűzni. Ez lehetővé tette a Xelibri X7 divatos kiegészítőként való viselését. A dizájn egyszerre volt játékos, elegáns és praktikus a maga nemében.
Kijelző és a rejtett billentyűzet: Stílusos megoldások
A Xelibri X7 egy kisméretű, színes CSTN (Color Super-Twist Nematic) kijelzővel rendelkezett. Ennek felbontása valószínűleg 101 x 80 pixel körül mozgott. A kijelző 4096 színárnyalat megjelenítésére volt képes. Ez a korabeli divattelefonoknál megszokott minőséget képviselte. Lehetővé tette a menürendszer, a háttérképek és a kamerával készített képek színes megjelenítését. A kijelző háttérvilágítása (gyakran kék vagy más divatos színű) illeszkedett a telefon stílusához.
A billentyűzet a védőfedél alatt kapott helyet. Ez a megoldás megvédte a gombokat a véletlen megnyomástól. Hozzájárult a telefon letisztult, zárt állapotban minimalista megjelenéséhez. A billentyűzet kiosztása a Xelibri telefonokra jellemzően eltért a hagyományostól. A gombok gyakran szokatlan formájúak vagy elrendezésűek voltak. Ez bár vizuálisan érdekes volt, a gépelést és a navigációt esetenként megnehezíthette. A Xelibri X7 kezelőszervei egyértelműen a dizájn és az esztétikum elsődlegességét tükrözték.
Kamera és FM rádió: Multimédiás funkciók egy divatcikkben
A Xelibri X7, a második Xelibri kollekció többi tagjához hasonlóan, már rendelkezett néhány alapvető multimédiás funkcióval. A telefonba egy beépített digitális kamerát integráltak. Ennek felbontása CIF (352×288 pixel) volt. Bár ez a felbontás alacsonynak számított, 2003-ban egy ilyen kisméretű divattelefon esetében már figyelemre méltó volt. Lehetővé tette egyszerűbb pillanatképek készítését. Ezeket MMS üzenetben lehetett elküldeni. A kamera nem rendelkezett vakuval vagy fejlett beállítási lehetőségekkel. Elsődleges célja a szórakoztatás és az egyszerű képmegosztás volt.
A másik fontos új multimédiás funkció a beépített FM rádió tuner volt. Ez lehetővé tette a felhasználók számára, hogy kedvenc rádióállomásaikat hallgassák útközben. A rádió használatához általában a mellékelt headset csatlakoztatására volt szükség. Ez ugyanis antennaként is funkcionált. Az FM rádió népszerű szórakozási forma volt. Jelentősen növelte a Xelibri X7 vonzerejét. Különösen a fiatalabb, zenekedvelő célközönség körében.
Alapvető kommunikációs képességek: Telefonálás és üzenetküldés diszkréten
A Xelibri márka filozófiájának megfelelően az X7 elsősorban alapvető kommunikációs funkciókra koncentrált. A hozzáadott kamera és rádió ellenére is. Dual-band GSM (900/1800 MHz) támogatással rendelkezett. Ez biztosította a használhatóságot Európában és más régiókban. A hanghívások minősége a Siemens készülékektől elvárható szintet hozta. A telefon támogatta az SMS (Short Message Service) küldését és fogadását. A T9 prediktív szövegbevitel segíthette a gépelést a szokatlan billentyűzeten.
A telefonkönyv kapacitása korlátozott volt. Általában néhány száz névjegy tárolására volt elegendő. Az Xelibri X7 szándékosan nélkülözte a fejlett adatátviteli funkciókat. Bár rendelkezhetett alap GPRS kapcsolattal (pl. WAP böngészéshez), a hangsúly nem ezen volt. A cél egy egyszerű, a mindennapi kapcsolattartásra és alapvető szórakozásra alkalmas eszköz létrehozása volt. Ennek fő vonzereje továbbra is a rendkívüli dizájn és a divatkiegészítő jelleg maradt.
Szoftveres környezet és felhasználói élmény: Egyszerűség és egyediség
A Xelibri X7 a Siemens saját, egyszerűsített operációs rendszerét futtatta. A felhasználói felületet kifejezetten a Xelibri márka egyedi, divatos stílusához és a telefon új funkcióihoz (kamera, rádió) igazították. A menürendszer minimalista, de színes volt. Egyedi tervezésű ikonokkal, különleges animációkkal és stílusos hanghatásokkal rendelkezett. Ezek mind hozzájárultak a telefon egyedi karakteréhez. A navigáció a fedél alatti, speciális billentyűzetkiosztáshoz igazodott.
A szoftver a funkcionalitás és a vizuális élmény egyensúlyára törekedett. Az új funkciók, mint a kamera és az FM rádió, könnyen elérhetőek voltak a menüből. Az alapvető PIM funkciók (pl. egyszerű naptár, ébresztőóra, számológép) továbbra is jelen voltak. A Xelibri X7 szoftvere igyekezett a divatos külsőt némileg több használati értékkel megtölteni. Anélkül, hogy feladta volna a márka alapvető egyszerűségre és stílusra törekvő filozófiáját. Támogathatta egyszerűbb Java alkalmazások futtatását is.
Technikai jellemzők: A dizájn továbbra is fókuszban
A Xelibri X7 technikai specifikációi a dizájn és az új funkciók egyensúlyát tükrözték. A belső memória rendkívül korlátozott maradt. Ez elsősorban a telefonkönyv, SMS-ek, néhány fénykép és esetleges Java alkalmazás tárolására volt elegendő. A készülék nem rendelkezett memóriakártya-bővítési lehetőséggel. Ez korlátozta a kamerával készíthető képek számát és a rádióból felvehető tartalmak (ha volt ilyen funkció) mennyiségét.
A csengőhangok polifonikusak voltak (valószínűleg 16 vagy 32 szólamúak). A telefon támogatta a Java MIDP platformot. Ez lehetővé tette egyszerűbb játékok és alkalmazások telepítését. A Xelibri X7 technikai jellemzői egyértelműen a divattelefon kategóriájába sorolták. Nem a csúcstechnológiával, hanem az egyedi megjelenéssel és az alapvető multimédiás képességekkel kívánt hódítani.
Akkumulátor és üzemidő: Energia egy kompakt kiegészítőnek
A Xelibri X7 energiaellátásáról egy kisméretű Lítium-Ion akkumulátor gondoskodott. Ennek kapacitása a telefon kompakt méretéhez és funkcióihoz igazodott. A színes kijelző, a kamera és az FM rádió használata némileg növelte az energiafogyasztást az első generációs Xelibri modellekhez képest. Azonban a készülék továbbra is kiegyensúlyozott üzemidőt kínált.
A gyártó által megadott készenléti és beszélgetési idők a korabeli átlaghoz képest jónak számítottak. Egy feltöltéssel a telefon több napig is működőképes maradt mérsékelt használat mellett. Ez fontos szempont volt egy olyan eszköznél, amelyet a felhasználók divatkiegészítőként hordtak. Az X7 akkumulátora megbízhatóan biztosította a szükséges energiát a kommunikációhoz és a szórakozáshoz.
Célközönség és marketing: A mobiltelefon mint személyes tükörkép
A Xelibri X7 (és a második Xelibri kollekció többi tagja) célközönségét továbbra is a divattudatos, individualista fiatalok és felnőttek alkották. Különösen a hölgyeket célozhatta meg a piperetáskára emlékeztető dizájnnal és a beépített tükörrel. Azoknak szólt, akik számára a mobiltelefon egyfajta személyes ékszer, egy stílusos kiegészítő volt. Az új funkciók, mint a kamera és az FM rádió, tovább szélesíthették a potenciális vásárlók körét. A marketingkampányok továbbra is a telefon egyedi formáját, hordhatóságát és divatos megjelenését hangsúlyozták.
A Xelibri telefonokat, így az X7-et is, továbbra is divatüzletekben és exkluzív csatornákon keresztül értékesítették. Az áruk viszonylag magas maradt a technikai tudásukhoz képest. Ez is a prémium, divatcikk jellegüket erősítette. A Xelibri X7 egyértelműen egy szűk piaci szegmensnek szánt, különleges termék volt.
A Xelibri X7 fogadtatása: Az egyediség vonzereje és korlátai
A Xelibri X7 és a második Xelibri kollekció fogadtatása, hasonlóan az első szériához, vegyes volt. Míg a dizájnvilág és a divatsajtó továbbra is értékelte a merész, formabontó ötleteket, a technológia-orientált kritikusok már némi előrelépést láttak a kamera és az FM rádió megjelenésével. Azonban a korlátozott funkcionalitás és a nehézkesen használható billentyűzet továbbra is kritikák tárgyát képezte. Sokan úgy vélték, hogy a hozzáadott funkciók ellenére a Xelibri telefonok még mindig túlárazottak a tudásukhoz képest.
Kereskedelmi szempontból a Xelibri márka továbbra sem tudott áttörést elérni. A koncepció, bár érdekes és egyedi volt, nem bizonyult üzletileg sikeresnek a tömegpiacon. A felhasználók többsége továbbra is a praktikus használhatóságot és a technológiai fejlettséget részesítette előnyben. A Siemens 2004-ben végleg leállította a Xelibri projektet. Az X7 és a többi Xelibri modell így viszonylag rövid ideig volt csak kapható.
Az X7 öröksége: A mobiltelefon mint dizájntárgy újabb értelmezése
A Xelibri X7 a Xelibri kísérlet egy érdekes és figyelemre méltó darabja volt. Megmutatta, hogy a Siemens próbált reagálni a piac visszajelzéseire. Igyekezett némileg több funkcionalitást és praktikumot (pl. tükör) csempészni a divatorientált készülékekbe. Az X7 egyedi, piperetáska-szerű dizájnja, a beépített kamera és az FM rádió egyedi kombinációt alkotott a maga korában. Egy merész próbálkozás volt a technológia és a divat határainak további feszegetésére.
Ma a Xelibri X7 a mobiltelefon-gyűjtők körében keresett és nagyra értékelt ritkaságnak számít. Különleges megjelenése, a mögötte álló merész elképzelés és a márka rövid élettartama teszi egyedivé. Öröksége abban rejlik, hogy megkérdőjelezte a mobiltelefonokkal kapcsolatos formai és funkcionális konvenciókat. Megmutatta, hogy a dizájn és az alapvető multimédia hogyan próbálhat meg együtt létezni egy extrém formavilágban. A Xelibri X7 egy tanulságos példa. Rávilágít a divat, a funkcionalitás és a technológia összetett kapcsolatára a fogyasztói elektronika világában.
Leave a Reply