A Siemens Xelibri almárkájának rövid, de annál emlékezetesebb története a Xelibri X8 modellel érkezett el utolsó felvonásához. A 2003 őszén/telén bemutatott második kollekció tagjaként az X8 a márka dizájnközpontú filozófiájának talán legextrémebb és leginkább „divatkiegészítőként” értelmezhető darabja volt. Egy rejtélyes, medálszerű tárgy, amely alig árulkodott telefonmivoltáról. Ez az írás kizárólag a Xelibri X8 modellre összpontosít. Célunk, hogy részletesen bemutassuk annak egyedi tervezési koncepcióját, minimalista funkcióit és a Xelibri kísérlet lezárásában betöltött szerepét.
A Xelibri utolsó felvonása: Divat, minimalizmus és búcsú
A Xelibri márka második kollekciója (X5, X6, X7, X8 modellek) továbbra is a mobiltelefon mint divatcikk koncepciójára épült. Azonban a Siemens igyekezett néhány apróbb funkcionális fejlesztést is bevezetni. Ilyen volt például az FM rádió vagy a beépített kamera egyes modelleknél. A Xelibri X8 azonban ezen a téren is a minimalizmus felé hajlott. Megtartotta az FM rádiót, de a kamerát például nélkülözte. Dizájn tekintetében pedig talán a leginkább elrugaszkodott a hagyományos telefonformáktól. Ez a modell képviselte a Xelibri kísérlet végjátékát. Egy utolsó, merész próbálkozást a mobiltelefonok és a divat világának összeolvasztására.
Az X8 egyedi formatervezése: A „technológiai amulett”
A Xelibri X8 dizájnja a kollekció leginkább ékszerre vagy amulettre emlékeztető darabja volt. A telefon egy kisméretű, ovális vagy lekerekített téglalap alakú tárgy volt. Gyakran fémes, polírozott felülettel rendelkezett. Méretei (körülbelül 88 x 52 x 18 mm) és súlya (körülbelül 70-80 gramm) rendkívül kompakttá és könnyűvé tették. Kifejezetten arra tervezték, hogy nyakba akasztva, medálként viseljék. A tetején egy nagyméretű, integrált fül szolgált a zsinór vagy lánc rögzítésére.
A készülékház minőségi műanyagból készült. Elérhető volt például „Graphite Aura” és „Champagne Aura” színárnyalatokban. Az X8 legkülönlegesebb dizájneleme a „rejtett” jellege volt. Kikapcsolt állapotban az előlapja egy sima, szinte jelöletlen felületnek tűnt. A kijelző és a gombok alig voltak észrevehetők. Ez a minimalista, szoborszerű megjelenés kölcsönzött neki egyfajta rejtélyes, futurisztikus aurát. A Xelibri X8 dizájnja a forma abszolút elsődlegességét hirdette. A telefonfunkció szinte másodlagossá vált a tárgy esztétikai értéke mögött.
Kijelző és kezelőszervek: A rejtett interfész
A Xelibri X8 egy rendkívül kisméretű, monokróm grafikus kijelzővel rendelkezett. Ennek felbontása valószínűleg 101 x 64 pixel körül mozgott. A kijelző egyik érdekessége az úgynevezett „invisible-when-off” technológia volt. Ez azt jelentette, hogy kikapcsolt állapotban a kijelző szinte teljesen beleolvadt a telefon előlapjának tükröződő felületébe. Csak akkor vált láthatóvá, amikor a telefon aktív volt. A háttérvilágítás (gyakran kék vagy fehér) ilyenkor rajzolta ki a karaktereket. Ez a megoldás tovább erősítette a telefon rejtélyes, minimalista jellegét.
A billentyűzet vagy inkább a kezelőszervek az X8 esetében a végletekig leegyszerűsödtek. A hagyományos numerikus billentyűzet teljesen hiányzott. Helyette a telefon előlapján, a kijelző alatt, mindössze néhány multifunkciós gomb kapott helyet. Ezek egyedi elrendezésben, gyakran a dizájnba integrálva jelentek meg. A navigáció és a funkciók elérése ezekkel a korlátozott számú gombokkal történt. Ez komoly megszokást és türelmet igényelt a felhasználótól. A Xelibri X8 kezelőfelülete egyértelműen a dizájn oltárán hozott áldozat volt. A használhatóságot alárendelték a formai minimalizmusnak.
Funkcionalitás a minimalizmus jegyében: FM rádió és alapvető kommunikáció
A Xelibri márka filozófiájának megfelelően az X8 elsősorban alapvető kommunikációs funkciókra és minimális extraként az FM rádióra koncentrált. Dual-band GSM (900/1800 MHz) támogatással rendelkezett. Ez biztosította a használhatóságot Európában és más régiókban. A hanghívások minősége a Siemens készülékektől elvárható szintet képviselte. A telefon támogatta az SMS (Short Message Service) küldését és fogadását. A szövegbevitel a korlátozott számú, multifunkciós gombokkal történt. Ez rendkívül nehézkes és lassú volt.
A telefonkönyv kapacitása korlátozott volt. Az Xelibri X8 szándékosan nélkülözte a legtöbb fejlett funkciót. Nem rendelkezett kamerával, GPRS adatátvitellel, WAP böngészővel vagy e-mail klienssel. Az egyetlen jelentősebb multimédiás funkció a beépített FM rádió tuner volt. Ez lehetővé tette a felhasználók számára, hogy kedvenc rádióállomásaikat hallgassák. A rádió használatához általában a mellékelt headset csatlakoztatására volt szükség. Ez antennaként is funkcionált. Az X8 funkcionalitása a végletekig lecsupaszított volt.
Szoftveres környezet és felhasználói élmény: Az egyszerűség művészete
A Xelibri X8 a Siemens saját, extrém módon egyszerűsített operációs rendszerét futtatta. A felhasználói felületet kifejezetten a Xelibri márka egyedi, minimalista stílusához és a telefon rendkívül korlátozott kezelőszerveihez igazították. A menürendszer letisztult volt. Egyedi tervezésű ikonokkal, különleges animációkkal és diszkrét hanghatásokkal rendelkezett. Ezek mind hozzájárultak a telefon egyedi, szinte absztrakt karakteréhez. A navigáció a néhány gombbal és a speciális menüstruktúrával történt.
A szoftver a funkcionalitás helyett a vizuális egyszerűségre és a „rejtett” jellegre helyezte a hangsúlyt. Nem tartalmazott bonyolult beállítási lehetőségeket vagy fejlett szervezőfunkciókat. Az alapvető PIM funkciók (pl. egyszerű telefonkönyv, ébresztőóra) jelen lehettek. De ezek is a minimalista koncepció jegyében kerültek kialakításra. A Xelibri X8 szoftvere a telefon dizájntárgyként való értelmezését erősítette. A használati élményt a forma és a koncepció határozta meg.
Technikai jellemzők: A dizájn mindenek felett
A Xelibri X8 technikai specifikációi teljes mértékben a dizájn és a minimalista koncepció szolgálatában álltak. A belső memória rendkívül korlátozott volt. Ez elsősorban a telefonkönyv bejegyzéseinek és az SMS üzeneteknek a tárolására volt elegendő. A készülék nem rendelkezett memóriakártya-bővítési lehetőséggel. Erre nem is lett volna szükség. Hiszen a telefon nem támogatott olyan funkciókat, amelyek nagy tárhelyet igényeltek volna.
A telefon nem rendelkezett beépített kamerával sem. Ez összhangban volt a Xelibri márka azon törekvésével, hogy a telefonokat ne technológiai erőfitogtatásra használják. A csengőhangok polifonikusak voltak (valószínűleg 16 szólamúak). Az egyetlen említésre méltó extra az FM rádió volt. A Xelibri X8 technikai jellemzői egyértelműen a végletekig leegyszerűsítettek voltak. A forma és a koncepció minden mást felülírt.
Akkumulátor és üzemidő: Energia egy diszkrét kiegészítőnek
A Xelibri X8 energiaellátásáról egy kisméretű Lítium-Ion akkumulátor gondoskodott. Ennek kapacitása a telefon rendkívül kompakt méretéhez és alapvető funkcióihoz igazodott. Mivel a készülék nem rendelkezett energiaigényes funkciókkal (pl. nagy színes kijelző, adatkapcsolat, kamera), az energiafogyasztása rendkívül alacsony volt. Ez kielégítő készenléti és beszélgetési időt eredményezett.
A gyártó által megadott üzemidők a korabeli átlaghoz képest jónak számítottak. Egy feltöltéssel a telefon több napig is működőképes maradt átlagos használat mellett. Ez fontos szempont volt egy olyan eszköznél, amelyet a felhasználók elsősorban divatkiegészítőként, medálként hordtak. Az X8 akkumulátora megbízhatóan biztosította a szükséges energiát az alapvető kommunikációs feladatok és a rádióhallgatás számára. Kis mérete ellenére is megfelelő kitartással bírt.
Célközönség és marketing: A mobiltelefon mint rejtélyes ékszer
A Xelibri X8 (és általában a Xelibri márka) célközönségét azok a divat iránt elkötelezett, extravagáns és individualista személyek alkották, akik számára a mobiltelefon egyfajta rejtélyes ékszer, egy beszélgetésindító műtárgy volt. Nem a funkcionalitást vagy a technológiai fejlettséget keresték. Hanem egy olyan készüléket, amely egyedi, meghökkentő és szinte műalkotásként viselhető. A marketingkampányok is ezt a filozófiát erősítették. A telefon medálszerű formáját, rejtett kijelzőjét és minimalista eleganciáját hangsúlyozták.
A Xelibri telefonokat, így az X8-at is, gyakran exkluzív divatüzletekben, dizájnboltokban és művészeti galériákban népszerűsítették. Nem a hagyományos mobiltelefon-kereskedésekben. Az áruk viszonylag magas volt a technikai tudásukhoz képest. Ez is a prémium, divatcikk jellegüket támasztotta alá. A Xelibri X8 egyértelműen egy szűk piaci szegmensnek szánt, különleges és provokatív termék volt.
A Xelibri X8 fogadtatása: A Xelibri kísérlet végjátéka
A Xelibri X8 és az egész Xelibri koncepció fogadtatása, a márka rövid élete során, végig megosztó maradt. Míg a dizájnvilág és a divatsajtó egy része elismeréssel adózott a merész, formabontó ötleteknek, addig a technológia-orientált kritikusok és a hétköznapi felhasználók többsége értetlenül és kritikusan fogadta. Az X8 esetében különösen a használhatóság szinte teljes feláldozását a dizájn oltárán bírálták. A korlátozott funkcionalitás és a rendkívül nehézkes kezelés sokakat elriasztott.
Kereskedelmi szempontból a Xelibri márka nem váltotta be a Siemens hozzá fűzött reményeit. A koncepció, bár kétségtelenül egyedi és figyelemfelkeltő volt, nem bizonyult üzletileg fenntarthatónak a tömegpiacon. A felhasználók többsége továbbra is a praktikus használhatóságot és a technológiai fejlettséget részesítette előnyben. A Siemens 2004-ben végleg leállította a Xelibri projektet. Az X8, mint a második és egyben utolsó kollekció tagja, a márka hattyúdalát jelentette.
Az X8 öröksége: A mobiltelefon-dizájn határainak feszegetése és a Xelibri búcsúja
A Xelibri X8 kudarca ellenére fontos és emlékezetes darabja a mobiltelefonok dizájntörténetének. A Xelibri kísérlet csúcspontjaként és egyben végpontjaként egy rendkívül bátor és radikális víziót testesített meg. Azt, hogy a mobiltelefon akár teljesen el is szakadhat technológiai gyökereitől. Tisztán divattárgyként, hordható műalkotásként is értelmezhető. Az X8 egyedi, medálszerű dizájnja és a „rejtett telefon” koncepciója provokatív és gondolatébresztő volt.
Ma a Xelibri X8 a mobiltelefon-gyűjtők körében keresett és nagyra értékelt ritkaságnak számít. Különleges megjelenése, a mögötte álló merész elképzelés és a márka rövid, de viharos története teszi egyedivé. Öröksége abban rejlik, hogy megkérdőjelezte a mobiltelefonokkal kapcsolatos formai és funkcionális konvenciókat. Megmutatta, hogy a dizájn milyen extrém és provokatív utakat is bejárhat. A Xelibri X8 egy tanulságos példa. Rávilágít a dizájn, a technológia és a piaci elvárások közötti törékeny egyensúlyra. Valamint a merész kísérletekben rejlő lehetőségekre és buktatókra.
Leave a Reply